Länktips om e-böcker

Önskar jag hann blogga mer. Inte minst för att studierna (i barn- och ungdomslitteratur) väcker många tankar. Men sagda studier upptar också den tid jag skulle kunna haft till att blogga. Moment 22 om något…

Hur som helst såg jag den här artikeln och började fundera lite över den. Vad säger ni, är det svårare att minnas sådant du läser på skärm jämfört med det du läser på papper?

 

3 responses to “Länktips om e-böcker

  1. Väldigt intressant, faktiskt! Har inte läst tillräckligt mycket digitalt för att kunna göra en tvärsäker jämförelse men det är mycket möjligt att man minns saker lite sämre om man inte läst dem i pappersform. med det sagt är jag urdålig på at komma ihåg saker jag läser i pappersform också. En av anledningarna till att började blogga, som hjälp till mig själv för att komma ihåg vadj ag läst. Både för att det är lite lättare om man även skriver om det men också inför bokprat så att jag skulle kunna gå tillbaka och se vad den där boken faktiskt handlade om.

  2. Nej, jag tycker inte det är svårare att minnas det som väl har gått in i huvudet, men jag har mycket svårare att läsa invecklade texter på en skärm jämfört med i en bok, jag har många gånger undrat varför! Jag blir bara lättare distraherad när jag läser på en skärm (läste inte länken men ska göra det nu).

  3. Här är ytterligare en intressant artikel på samma tema som kom för några år sedan. Den går mer eller mindre ut på att vi inte minns för att vi inte behöver – information som vi får digitalt är vi vana vid att kunna få snabb åtgång till, mao behöver inte hjärnan lagra det och gör alltså inte det. Detta leder till en hel del irrationella beteenden. Intressant läsning!

    http://magasinetfilter.se/magasin/filter-15-10/hjarnslapp.aspx

Kommentera

