Frågor & Svar

Det här är egentligen ”En bok om dagen”s frågeformulär för att vara med i det bokbytarprojekt som faktiskt var det som fick mig att bli sugen på att börja blogga…

Eftersom jag är för sent ute använder jag bara helt enkelt frågorna (några av dem. Mina godispreferenser håller jag för mig själv för tillfället) för att komma igång, och hoppas att det blir mer bokbyteri så småningom!

Here we go:

* Vilken genre är du mest förtjust i?
Jag har märkt att jag läst en hel del chicklitt på sistone, men hederliga gamla romaner är mitt spontana svar. Samtidsromaner – dock inte tvunget VÅR samtid – hamnar ofta på nattygsbordet och däremellen en hel del ungdomsfavoriter. Deckare har jag börjat gilla på äldre dar – varför blir det ofta så?

* Favoritförfattare? Har du redan allt som författaren har skrivit..?
Det får nog bli en av de där ungdomsfavoriterna. Jag är en samlare och har nyligen i princip fått ihop allt av Anna Lisa Wärnlöf, eller Claqué. Älskar hennes Pella-serie, men även allt annat hon skrivit. Det är det där torra, förnumstiga men samtidigt drömmande jag gillar. Tror jag. Sedan har vi ju Tove Jansson. Henne får man aldrig glömma i sammanhanget…

På vuxenhyllan står, bland många andra, Cora Sandel.

* Vilka författare är du nyfiken på och har lust att läsa?
Oj. Jag är nyfiken av naturen. Kommer inte på någon just nu!

* Vilken genre vill du absolut inte läsa?
Jag är, som jag skrivit i min presentation, misstänksam mot sci-fi, men ger mig gärna på något om jag får tips. Skräck, som Stephen King, har aldrig lockat mig.

* Vilken författare vill du absolut inte läsa?
Jag är öppensinnad, men jag har ju nämnt King ovan, så det får räcka. Jan Guillou är heller ingen favorit.

* Läser du andra språk än svenska?
Gärna! I den mån jag kan läser jag på originalspråk. Tyvärr kan jag inte så många språk, så det är engelska och i mindre utsträckning spanska vi pratar om. Hittar jag en dansk eller norsk författare på originalspråk skulle jag ge det ett försök i alla fall!

***

Nu ska jag faktiskt ge mig ut och köpa böcker!

2 responses to “Frågor & Svar

  1. Pingback: Pocket & Prassel 2.0 - Mina svar! « En full bokhylla är en rikedom

  2. Pingback: Jag ska bli bokvän! « En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

