A-Ö: B

 Är ledig idag och har hela bokhyllan att tillgå, så jag ger mig på det som i den egentliga ordningen är den fjärde bokstaven i A-Ö.

Författare på B: Bodil Malmsten. Hennes böcker är inte bara bra, de är så vackra också!!

Bok på B: Bara Alberte – åh, vilken lättnad! Det slog mig att jag slösade bort A på Agnes Cecilia, som visserligen är en grym bok, utan en tanke på min favorittriologi om Alberte (där Bara Alberte är nummer tre). Har ni läst Cora Sandel? Annars vet ni vad ni ska göra NU.

Litterär karaktär på B: Birgit i Törnrosa feernas tid. Lite fusk, för hon föredrar ju Varja, men det är hennes riktiga namn. Birgit, eller Varja, är den som går mot strömmen. Den som har det tufft, men gör det hon vill och måste. Jag vet inte om jag är som henne eller bara vill vara, men jag gillar henne!

Ingrid Sjöstrands serie, som börjar med Törnrosa.. och går vidare från feer till prinsar och kungar, har betytt mycket för mig. Den målar upp en resa, under en annan tid visserligen, som jag tror alla flickor, tjejer, kvinnor gör. Resan som handlar om att vara människa, i en stereotyp värld av MÄN och KVINNOR. Jag har bara den första boken hemma, och har brukat låna de övriga på biblioteket. Undrar om jag inte ska försöka se om de går att hitta på antikvariat! Sämre kan man ju pyssla med en ledig dag.

One response to “A-Ö: B

  1. Pingback: Kulturfyra om hösten « En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

