Pocket & Prassel 2.0 – Mina svar!

Jag svarade ju på en del av de här frågorna förra veckan eller så, men jag tänkte låta bli att titta vad jag svarade. Med tanke på mina humörsvängningar och mitt dåliga minne så kan det säkert bli något helt annat idag. Det kanske skrämmer min framtida hemliga bokvän, men var inte orolig – jag är heller inte särskilt kräsen!

 

Vilken genre är du mest förtjust i?

Jag läser det mesta, även om jag hittills inte fallit för sci-fi (Räknas Liftarens guide.. dit? I så fall är den ett undantag för det är en favorit!) och fantasy. Gillar deckare – hellre klurigheter än skräck – och romantik. Är känslig mot chicklitt om den inte är garanterat BRA, men läser gärna ”kvinnolitt” i bemärkelsen romaner om kvinnors liv (Wägner, Bremer men också nutida författare).

 

Favoritförfattare? Har du redan allt som författaren har skrivit..?

Anna Lisa Wärnlöf har jag allt av (tror jag!), liksom Carina Burman.

 

Vilka författare är du nyfiken på och har lust att läsa?

Usch, vad jag har dåligt koll. Jag är nyfiken i allmänhet och skulle helst säga ”Surprise me” men det är lite taskigt… 

John Ajvie Lindqvist har jag hört oerhört mycket bra om, så honom är jag nog lite extra nyfiken på just nu! Sedan ska jag ju snart till New York (i slutet av september) så jag är nyfiken på böcker som utspelar sig där!

 

Vilken genre vill du absolut inte läsa?

Skräck är jag inte alls intresserad av.

 

Vilken författare vill du absolut inte läsa?

Är lite allergisk mot Jan Guillou.. Det kan vara orättvist, men så är det. Det är något med hans sätt som gör mig arg, och när det gäller Arn så får jag kanske lägga till att jag inte läst och inte planerar att läsa de böckerna…

 

Letar du efter någon/några böcker som du vet (eller tror) har kommit i pocket, men som inte går att få tag på via bokhandeln längre? Vilka böcker gäller det – och skulle du i så fall tycka om att få dessa i läst skick?

Hmm.. Ingen som jag kan komma på just nu.

 

Skulle det kännas ok att få flera begagnade pocketböcker (i trevligt skick!) istället för en ny, i något byte?

Har inget problem med begagnat! Köper många böcker så, och tycker det är toppen, inte minst av miljöskäl!

Läser du andra språk än svenska?

Ja, engelska. Danska och norska kan också gå för sig.

 

Är du tedrickare eller kaffedrickare? Någon speciell smak som du gillar?

Både ock! Dricker oftast kaffe, men tycker i teorin att te är mysigare – särskilt på hösten. Är inte förtjust i söta, ”parfymiga” teer, däremot gärna mustiga och ”krutiga”.

 

Vilken slags godis gillar du?

Sötlakrits, choklad, surt, salt. Ganska mycket alltså. Är ganska inne på GI-mat och därför blir det mest mörk choklad, men vid speciella tillfällen (Pocket & Prassel till exempel) så gör jag gärna undantag!

Har egentligen bara ett ”no-no” och det är vingummin. Sådana har jag aldrig förstått mig på…

 

Gillar du naturgodis; nötter, torkad frukt och liknande?

Enkelt svar: JA!

 

Är du allergisk mot något (t.ex. nötter, gluten, mjölk…)?

Kräftor, om nu någon tänkt skicka det…

 

Annat som du vill lägga till..?

Reser bort 18 september och skulle bli själaglad om paketet kom i god tid för att få med det på resan!

Kommentera

