Exit Kalahari

Av Jenny Söderqvist & Helene Åberg

Två SVT-medarbetare på Sida-uppdrag försvinner i öknen. Vi känner igen det från nyhetsrapporteringen.

Jag minns att jag tänkte att de nog hade varit dumdristiga. Gett sig iväg ensamma och oförberedda. Jag får ta tillbaka det när jag läser boken, som är skriven växelvis av två riktigt tuffa brudar. Jag gillar inte ”based on a true story” för att det tenderar att romantisera och bli mer overkligt än skonlitteratur. Det märks dock att de här två tjejerna jobbar med nyhetsrapportering till vardags för de verkar verkligen ha lagt ner mycket jobb på korrekthet, och på att plocka bort onödig sentimentalitet.

Historien i sig är nervkittlande, och har lite ”Robinson-tema” – vad skulle du göra om du blev strandsatt ensam utan mat och vatten, ja ni förstår – samtidigt som den ger en inblick i ett annat land, och i det mänskliga psyket. Det är fascinerande att läsa hur de två kvinnorna kompletterar varandra, och hur de diskuterar sig fram till lösningar i situationer där jag är rädd att jag bara skulle skrikit rakt ut.

Just tanken ”hur hade jag gjort i den situationen” är svår att släppa. Dessutom ger slutet (som vi ju känner till från början) en inblick i svenska medier, men också i svensk/botswansk diplomati som man sällan får på det här sättet.

One response to “Exit Kalahari

  1. Pingback: Bloggen » Blog Archive » Månadens bok!

Kommentera

