Mitt himmelska kramdjur

Av Katarina Mazetti

”På kursgården Saligheten möts sju vilsna själar för att ge sig ut på en religiös safari. Det blir en bergochdalbaneåkning för deltagarna när de dras in i varandras andliga sökande.” (Från pocket-baksidan)

Det är någonting med Mazetti som jag inte blir klok på. Något som är för mycket. Om det är språket eller innehållet, eller rent av båda kan jag inte riktigt svara på men något är det.

I den här boken har vi sju huvudpersoner varav två berättare. Från början tror jag att alla sju ska vara med och ge sin syn på saken – det hade varit intressant men blivit ännu mer för mycket. Det låter nedlåtande att säga att Mazetti inte skulle ha rett ut det, men så är det nog.

 

Mazetti leker. Hon testar olika genrer (romantiska Grabben i graven bredvid, deckaren Tyst! Du är död!, barnboken Tarzans tårar, och så vidare) och olika berättartekniker. Det är spännande men alltid lite.. som sagt.. för mycket. Som att hon aldrig bestämmer sig.

Tanken, att föra samman sju personer, sju bakgrunder, sju människotyper, sju intellekt, sju drömmar, är oerhört spännande. Men Mazettis strävan verkar aldrig vara att gå på djupet, aldrig vara att verkligen leta reda på något. I stället kastar hon, som hon själv skriver i efterordet, ett ”blekt, flackande ficklampssken över några få av andlighetens aspekter”. Hon gör det på ett roligt, skruvat och lättläst sätt. Jag lägger inte ifrån mig boken, men skulle heller inte blivit särskilt störd om telefonen ringt och jag tvingats göra det.

Jag gillar ofta hennes krönikor, och något i hennes böcker påminner just om månadsmagasinens ytliga om än träffsäkra och roliga anekdoter.

One response to “Mitt himmelska kramdjur

  1. Hej
    Jo, jag är ny här i bloggvärlden med. Fast jag tog mig från Norrbotten till Blekinge, ber om ursäkt i fall det misstolkades.

Kommentera

