Paket från Pippi!

Nu har jag fått mina bokvänner – både den jag ska skicka paket till och den som ska skicka till mig. Det är så spännande så spännande! Och tänk vad många vi är som är med! 

Min hemliga bokvän kallar sig Pippi Långstrump och har berättat att hon (jag tror bara det är kvinnor med) redan planerat sitt första paket. Nu är jag så nyyyfiken! Hur hon fick något vettigt ur mina kompletterande svar via mejl vet jag inte, men det säger hon att hon fått! 😉

Själv klurar jag fortfarande, men har några idéer på hur mitt första paket ska utformas.

 

Nu något heeeelt annat:

På jobbet har vi för närvarande livliga diskussioner om orden ”tjej” och ”kille”. Får man använda dem i ”seriösa” texter (till exempel artiklar om brott) och om inte, vad ska man använda för ord om unga män och kvinnor som är för gamla för att kallas flicka och pojke men för unga för att kallas kvinna och man?

Jag frågade språkrådet och fick detta svar från Birgitta Lindgren:

”Tjej och kille är i de flestas språkbruk vardagliga ord. Enligt någras uppfattning slang. Var gränsen går mellan slang och vardaglighet är svårt att säga. Yngre personer kan använda tjej och kille med nästan neutralt stilvärde. I medelålders och äldres öron skorrar det dock om man t.ex. i en nyhetsuppläsning säger ”en tjej har råkat ut för våldtäkt”, medan man i en seriös debatt kan använda det även om sådana allvarliga händelser. Av detta kan man förmoda att  tjej och kille inom några decennier är neutrala normalord.
 
Yngling är kanske något formellt, lite åt det gammalmodiga. Men alla tidningsläsare är vana att se det när det handlar om brott! Det finns ingen kvinnlig motsvarighet till yngling.”

Jag vill gärna höra era synpunkter!

Kommentera

