Mig äger ingen

Av Åsa Linderborg

Det här är Linderborgs berättelse om uppväxten med den ensamstående och alkoholiserade arbetarpappan. Men också berättelsen om Sverige.

Detaljerna, de välformulerade beskrivningarna av barndom som sådan, och beskrivningarna av uppväxten i det som kallas folkhemmet, gör den här boken viktig och nära för många av oss som levt i Sverige under den här tiden. Samtidigt är det Åsas egen familjesaga, och den är jag kluven till.

Den är väl berättad, och lämnar ut precis lagom mycket utan att bli klibbig och privat. Samtidigt är det något som ger mig känslan av att titta in genom ett fönster, utan att lära känna dem som bor där. Jag berörs inte så som jag vill beröras av en bok. Jag blir inte klok på om det är menat – för det är ju just så Linderborg beskriver sin nu döde far; han höll hemmet välstädat för att kunna visa upp det, men ingen kom någonsin ända in – eller om det är något som saknas.

Kommentera

