A-Ö: L

Bokstav nummer nio är här, och det hakar utmärkt på något jag precis skrivit om..

Bok på L: Little women. Flickböckernas moder, och en sådan jag läst måååånga gånger. Jag vet inte hur det påverkat mig, men jag vet att jag identifierade mig med Jo, den läsande och skrivande av systrarna.

Författare på L: Lucia Extebarria, som bland annat skrivit Amore, curiosidad, prozac y dudas. Jag plockade med mig den boken, som precis kommit på poket då, när jag lämnade Bilbao efter ett års spanskastudier. Jag köpte på mig lite av varje i bokväg för att hålla språket levande och just den här boken var ett lyckokast. Förutom att den är bra är den skriven i korta kapitel – ett per bokstav i alfabetet. Det passade mina nyförvärvade språkkunskaper bra!

Litterär karaktär på L: Fröken Livrädd i Johanna Rubin Drangers Fröken Livrädd och karriären. Ingen har på ett enklare och mer avväpnande sätt illustrerat prestationsångest.

One response to “A-Ö: L

  1. åh, Little Women – boken man läste sönder i tidiga tonåren. Undrar om unga kvinnor gör det fortfarande?:)

Kommentera

