En präktig flickbok

Jag sträckläste Pillret på tåget och bussen och skulle sånär läsa det sista när ögonen föll på mormors hylla och ett författarnamn som jag ju väl känner igen från min vältummade utgåva av Unga kvinnor. Vet inte hur jag kunnat missa En präktig flicka under alla mina läsorgier hos mormor, men det var ju tur för nu hade jag något lättsammare än Pillret att tillgå under en mysig helg på landet.

Jag närmar mig äldre tiders flickböcker med skräckblandad förtjusning. Försiktigt och mycket medvetet lägger jag mina moderna feministiska glasögon åt sidan och låter boken berätta något om den tidens (och det landets) ideal. Det är spännande.

Jag vet ju från tidigare läsning att Louisa M Alcot var djupt religiös och hade bestämda uppfattningar om kvinnorollen – den vårdande, ömmande, förskönande. Samtidigt antar jag, utan att ha läst om henne (Varför har jag inte gjort det? Det borde jag!) att hon var ganska radikal – med Jo, som skriver och försörjer sig själv, och nu med Polly som försörjer hela sin familj (så att bröderna kan förkovra sig på universitet) genom sina musiklektioner. Fler teman går igen; det om fadern som förlorar familjens pengar och därmed visar de bortskämda döttrarna (om än i detta fallet inte frun) att det finns lycka som inte går att köpa för pengar, till exempel.

När jag läst färdigt, och tagit på glasögonen igen, funderar jag lite över om det är förkastligt av mig att snyfta när de unga (präktiga) tu får varandra. Sedan tänker jag på mycket av den chick-litt som skrivs idag. Den är i många fall värre vad gäller könsstereotyper än denna ”flick-litt”!

One response to “En präktig flickbok

  1. Din bild på boken fick mig att minnas bokomslagen på två gamla wahlströms ungdomsböcker jag har. Inte från min ungdom dock, de är utgivna 1932 (En yrhätta av Emmy vonRohden) resp 1945 (Ann yrhätta – av Erna Heinberg).
    Får mig att vilja läsa de här små böckerna igen, och fundera på hur annorlunda det är att läsa nu jämfört då när jag var mellanstadietös.

Kommentera

