Klurig kulturfyra

Jag har egentligen inte tid, men sätter upp mina egna regler och ger mig själv ytterst kort betänketid på veckans kulturfyra. Så ni får ta det för vad det är – spontana svar!

1. Vilken litterär figur skulle du vilja vara? Från film eller litteratur, eller serietidningen eller från musik eller opera. Var som helst ifrån.

Snusmumriken. Han verkar så obrydd. Och fri.

2. Finns det någon romanfigur – eller filmfigur eller seriefigur – du tycker är lik dig?

Mamma brukar säga Misan. Vet ni vem det är? Mumindalens mest negativa figur. Och hon har rätt i att jag ibland har en tendens att se allt i svart. Ior, är också ett av hennes smeknamn på mig. Men jag tror det stämmer bättre på mig i tonåren, och hoppas att få av mina kompisar idag skulle instämma alltför mycket.

3. Finns det någon bok som fångar dig så när du läser den att du känner saknad när du läst klart boken. Som en värld du vill vara kvar i?

Jag saknar nästan alltid en bok när jag läst den – förutsatt att det är en bra bok så klart. Men någon sådan miljö där jag skulle vilja leva på riktigt.. nej det kan jag inte komma på så här på rak arm. Mumindalen? Nej. Jag tror jag skulle bli knäpp!

4. Finns det någon författare du skulle vilja tillbringa en hel dag tillsammans med? Vem i så fall?

Oh, det måste nog bli Tove Jansson. Men det är klart att Astrid Lindgren vore inte helt fel heller.

4 responses to “Klurig kulturfyra

  1. Har jag helt fel om jag gissar på att du tycker om Mumintrollen? 😉

  2. Snusmumriken är jag också, mina bra dagar.

  3. Snusmumriken skulle jag också kunna tänka mig att vara. Han har en avundsvärd skön inställning till livet.

  4. Hej hopp, hoppas du har tid och lust att hänga på den här nya kulturfyran:
    http://kulturbloggen.com/?p=1393

    Hoppas ni inte tycker den är för klurig.

Kommentera

