Pillret

Av Ingrid Carlberg

Läste ut den på tåget igår, och lånade genast ut den till en kollega. Lever man i dagens samhälle tycker jag att man bör läsa den här boken. Den handlar om vår lycka, men också om dem som tjänar på att vi mår dåligt och därmed behöver deras piller. Dem som faktiskt definierar vårt välbefinnande. Det handlar också om vetenskap och gör det smärtsamt tydligt hur lite vi vet egentligen.

Jag, och många med mig, är väldigt tacksamma över att det finns forskare som ägnar sitt liv åt att hitta obskyra lösningar på allsköns problem. Jag är också tacksam för att Ingrid Carlberg har lyckats reda ut så många krånligheter, och lyckats räta ut så många frågetecken när det gäller de så kallade ”lyckopillren”.

Hon ger inte svartvita svar. Sådana finns inte, men hon ger det underlag jag behöver för att själv skapa mig en uppfattning.

One response to “Pillret

  1. Pingback: Bokkedja: Överflöd « En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

