Fördjupade studier i katastroffysik

 Av Marisha Pessl

Det här var min senaste PoP-bok och jag är väldigt glad över den. Den var spännande, välskriven och jag tyckte mycket om huvudpersonen.

Jag ser det lite som en mix mellan två mycket bra böcker; Den hemliga historien (Donna Tarrt) och I en klass för sig (av Curtis Sittenfeld). Samma lockande skrämmande exklusiva samling människor runt en stark ledare som i den förstnämnda och samma tonårsångest och längtan efter att passa in som i den andra. Noterna som löper genom boken är ett spännande grepp, även om det är lite frustrerande att ha läst så lite av det hon hänvisar till – jag är inte litteraturvetare om någon undrar. 

Handlingen då? Jag är ingen sådan recensent som skriver av baksidan, jag vill själv läsa omdömen inte upprapningar, men visst vill man ha en hum om vad en bok handlar om. Fördjupade studier i katastroffysik gör klart från början att allt går år helvete. Sedan tas läsaren tillbaka i tiden och ger oss huvudpersonens historia, från moderns död i barndomen (tog hon livet av sig eller förolyckades hon i en bilolycka?) genom den speciella uppväxten på vägarna med pappa universitetsläraren till skolan där allt händer. Där Blue (som huvudpersonen heter) motvilligt – från flera håll – dras in i ett litet gäng förvirrade tonårstuffingar runt filmläraren Hannah.

Kommentera

