Böckerna jag köpte i USA men inte ville berätta om

Nu är det dags. Nu har de av kompisarna som läser den här bloggen fått förstahandsinformation, och vecka tolv är passerad, så nu kan jag berätta om böckerna jag köpte i NY och inte ville berätta om.

Jag kan börja med omslagen:

 

Vi åkte till USA en torsdag morgon. På måndagskvällen bestämde vi oss för att om jag inte fått mens på tisdag vid lunch så var det dags att köpa ett graviditetstest. På tisdag kväll stod jag där med stickan i en skakande hand.. JAG är gravid. Det är fortfarande overkligt, men det är ingenting mot för vad det var när vi var i USA. Vi vill ha barn, har pratat om det ganska länge och när vi gifte oss sa vi att ”nu blir det som det blir”. Inte trodde vi att det skulle ”bli” så snabbt…

Först försökte vi att bara liksom ha det i bakhuvudet – det var ju så tidigt och vi visste så lite. Men efter ett tag, och i takt med att mitt illamående tog oanade proportioner (morning sickness är en myt, jag mår illa jämt!!) så kände vi att vi behövde lite hjälp att ta in vad som pågick. Och var hittar man hjälp om inte på Barnes & Noble?

Den första boken, ”What to expect…” köpte vi först. Det är tydligen den mest kända ”vänta-barn-boken” i USA och den duger absolut. Mycket är svårt att föra över till Sverige, särskilt när det gäller sjukvård och sådant, men det grundläggande – vad som händer i kroppen – är ju universiellt så jag tycker absolut att det här är en bok att tipsa om. Klicka på omslaget så hittar ni mer information!

 

Den andra boken sprang jag på medan jag väntade på maken vid sista dagens B&N-besök (förutom att där är allmänt underbart finns där offentliga toaletter som man kan passa på att använda). Jag började bläddra och var fast.

Den är skriven ur ett ”vad-jag-ville-veta-men-ingen-berättade-när-jag-var-gravid”-perspektiv. Den är rolig och lättsam och precis vad jag behövde när allt kändes galet stort och jag tyckte allt luktade illa (till och med maken ibland) och bara ville äta och kräkas… samtidigt!

Jag tänkte nog att jag skulle köpa en bok i Sverige när vi kom hem, men med all information man hittar på nätet, och den man får av barnmorskan så klarar man sig ganska bra. I helgen var jag dessutom i stugan med hela familjen (som var nere från Umeå/Stockholm) och då hade mamma tagit med Lennart Nilssons klassiska Ett barn blir till. Har bara bläddrat i den hittills, men den är ju bara underbar. Att han kunnat fånga livets mirakel på bild. Wow!

Så, nu vet ni! Det var varken presenter, julklappar eller PoP-böcker det rörde sig om. Och nu vet ni också varför det kanske kommer att slinka in ännu mer barnboksreferenser i bloggen framöver.

Alla tips uppskattas, både när det gäller litteratur för att förbereda sig för första barnet, och när det gäller barnböcker för mycket små!

8 responses to “Böckerna jag köpte i USA men inte ville berätta om

  1. Ååååh men vad kul. 😀 grattis!

  2. Vad härligt! 😀 Stort Grattis!

  3. åh vad roligt. grattis! 🙂

  4. Nämen vad kul – grattis!

  5. *känner mig malligt priviliegiad som redan anförtrotts denna stora händelse..* Hur går det med good omens btw? 😉

  6. Så kul med ett litet barn, en bebis. Grattis! Hoppas allt går bra!

Kommentera

