Dotter önskas

dotter Av Katerina Janouch

Jag började läsa den här boken med stor tveksamhet. Av två anledningar. Den ena är att jag – som ni nu vet – är gravid och funderade på vilka tankar den skulle väcka hos mig. Den andra är att jag läst Janouch Anhörig och inte var särskilt förtjust. Så?

Boken (klicka på bilden får ni vet mer om den) handlar om Helena som får en son. Hon har svårt att knyta an till barnet och inser att hon har velat ha en flicka. Hon blir snabbt gravid igen och samma dag hon får beskedet får hon också besked om att hennes mamma är dödssjuk. Mamman dör snabbt och i kombination med att Helena får reda på att hon väntar en andra son blir hon djupt deprimerad. Hon blir besatt, både av mamman och av den förbjudna tanken på en dotter.

Jag dras in i den här boken, och känner starkt med Helena. Det är inte chicklitt, ändå nära. Ingen deckare, ändå vill man veta ”vem”, ”vad” och ”hur”. Boken är enkelt skriven, språket flyter och växlingarna mellan berättande, tankar och dagboksanteckningar är ledig. Jag går in i Helenas depression och förstår henne, tycker om henne och sympatiserar med henne. Inte för att jag känner likadant men för att jag förstår att man kan känna så.

Livet är fullt av borden. Fullt av idéer om hur saker ska vara. Du är dotter, kompis, arbetade, flickvän, fru, mamma och det gäller att få dina egna idéer om hur det ska vara att stämma överens med hur det är. Inte det lättaste!

Jag tror att det är mycket viktigt att veta att man får känna motstridiga känslor. Man får önska sig en dotter även om man älskar sin son. Man får vilja slå maken i huvet ibland, och ändå vilja krama och pussa och smeka honom. Man får släppa på fasaden på jobbet och visa sig svag, man får bryta med kompisar som gör en besviken.

Boken slutar … lyckligt får man väl säga. Men det är inte det som är poängen. Jag kan tycka att slutet är enkelt, väl tillrättalagt för att ”få ett slut”, men det gör mig inte så mycket. Boken som sådan ger mig något.

One response to “Dotter önskas

  1. Pingback: Böckerna om Cecilia Lund | En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

