Jul och böcker

Jag tycker det är svårt att önska mig böcker i julklapp. Jag har inget bra system för att anteckna vad jag vill läsa, och ofta får jag ryck och beställer en massa som jag känner för just då. Å andra sidan blir jag glad för alla böcker – till och med dem jag redan har (för då får jag ett tillgodokvitto som BARA kan användas till böcker).

Det har varit lite fram och tillbaka med hårda paket på mina julaftnar. Från att jag började läsa har jag fått böcker i julklapp och födelsedagspresent. Under en period, i tonåren, minns jag att jag alltid tyckte att jag BARA fick böcker. Jag ville inte vara bara den personen, och önskade att jag kunde få .. jag vet inte om jag ens visste vad jag önskade. Jag trivdes inte med mig själv och ville vara någon annan helt enkelt. Hade jag inte fått böcker hade jag antagligen blivit lika ledsen. Känt att ingen kände mig.

Nuförtiden får jag inte alltid böcker. Jag tror att det beror på att föräldrar och andra tror att jag köper alla själv. Och det är ju sant. Men ändå.. Jag VILL ha böcker! (Om ni tror att detta inlägg är skrivet för att jag säkert ska få böcker i julklapp så kan jag tala om att väldigt få jag känner vet om denna blogg. Så nej)

Kanske ska jag faktiskt skriva en önskelista i år. Vilka böcker tycker ni att jag borde skriva på den?

4 responses to “Jul och böcker

  1. Nu kom jag på en bok jag önskar mig.. Alan Benetts Drottningen vänder blad.
    Ska genast skapa en önskelista!

  2. Wolfgang Borcherts Utanför dörren är riktigt bra, framför allt novellerna.

    //JJ

  3. Listography.com är en av mina startsidor där jag har listor till precis allting! Jag har en för böcker jag vill läsa, en för böcker jag vill köpa, en för böcker jag har läst osvosvosv på en massa olika teman. Iallafall har jag gett länken till böcker-jag-vill-köpa-listan till de som brukar efterfråga önskelista och så kan de bara titta in dit ibland för att se vad som fortfarande finns kvar. Står den på listan vill jag ha den, är den struken har jag ångrat mig eller köpt den själv. Funkar jättebra! Har även en vanlig önskelista på samma sätt där man kan länka till de saker man önskar sig.

  4. Jag tycker att du ska önska dig A Long Way Down av Nick Hornby, en charmig historia om några udda människor som råkar mötas en nyårsnatt.

    Du kan läsa om den här (du ska nog dock inte läsa allt, för det var en väldigt utförlig beskrivning av historien där): http://en.wikipedia.org/wiki/A_Long_Way_Down

Kommentera

