Jag ger upp

Jag vet inte vem jag ska länka till för jag tror jag läst den här enkäten i ALLA de bokbloggar jag följer nu. Så, jag ger upp. Eftersom jag haft besök i helgen och därför inte haft tid att läsa passar jag på att lägga in enkäten i stället. Fast jag hade tänkt vägra..

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Pratar vi värsta som i ”dålig bok” så vete katten om jag kan komma på någon. Dåliga böcker glömmer jag så snabbt så snabbt. Att inte läsa färdigt en bok är lite av ett misslyckande för mig, så de gånger jag känt att det inte går länge har varit dåliga upplevelser. Här är en och här en annan

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Oj. Det är många. Cora Sandels Alberte-triologi var en stark upplevelse. Mamma skickade den till mig när jag pluggade i Spanien och jag minns att jag skolkade från undervisningen för att bara läsa läsa läsa.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Jag är lättskrämd som få. Låt den rätte komma in kunde jag bara läsa när maken var i närheten. Jag vet att jag var riktigt mörkrädd i mitt gamla flickrum när jag låg och läste Mankells deckare.

4. Vad använder du som bokmärke?
Vad som helst. Jag lägger ofta boken uppslagen, eller viker hundöra om det inte är en lånad bok eller en väldigt fin upplaga. Oftast blir det en papperslapp som finns i närheten. En bussbiljett eller ett kvitto.

5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig…?
Hemma, på tåg och ibland på café. Har jag en riktigt bra bok på gång händer det att jag läser på lunchen, och när jag jobbat helg och det varit lugnt har det hänt mer än en gång att jag läst ut en bok eller två.

6. Vad var den första bok du läste?
Oj. Tror jag svarat på det tidigare. Jag minns inte när det gäller bilderböcker. Jag minns många av mina gamla favoriter, men inte vilken jag läste först. Bland de första kapitelböcker som jag läste själv var böckerna om Mimmi av Viveka Lärn (då Sundvall).

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Spelar ingen roll. Köper jag själv köper jag helst pocket.

8. Vilken bok läser du nu?
Det har varit lite dåligt med läsandet på sistone. Har varit så trött, och som ni vet så gick det si och så med senaste bokcirkelboken. Nu väntar jag på nästa och hoppas att den får igång mig. Boken som står i vänsterspalten läser jag i sporadiskt, men har ännu inte riktigt fastnat.

9. Och vilken sida är du på?
Vet ej.

10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
Ibland. Gjorde det oftare förr. Vet att till exempel Katarina von Bredows Syskonkärlek har en hel del understrykningar.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Nja. Omedveten gör det kanske det.

12. Sidantalet, då?
Nej, det kan jag inte säga att det gör. Ska jag ha med mig boken på en resa så tar jag väl hänsyn till det.

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
NEJ!!!! Brukar jag öppna mina julklappar i förväg??

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Japp. Massor. Omläsning är en trygghet, och ett nöje jag tycker alla borde unna sig.

15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Hmmm… Inte vad jag kommer ihåg.

16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Jag ger ofta bort böcker efter att jag läst ut dem. Om de inte är riktiga favoriter som jag vill kunna läsa om.

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Japp.

18. Just det, läser du i badrummet?
Japp. Bode som ovan och i badkaret.

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?

Inte mer än denna blogg.

Kommentera

