Bokcirkelbok 3: Död i Garnethill

garnethill

Av Denise Mina

En av våra bokcirkeldeltagare hade aldrig tidigare läst en deckare, så vi satsade på det konceptet förra gången. Tyvärr var hon allt annat än nöjd: Läs Fias recension här!

Övriga gruppen var inte alls lika avogt inställda och totalt fick boken en stabil trea:

  • Full bokhylla: 3
  • Fia: 2
  • Stina: 4
  • Sofie: 3
  • Madeleine F: 3
  •  

    Jag är redan inne på den tredje boken i triologin och medan Fia ogillar karaktärerna i boken – de ÄR osympatiska, så långt är vi överens – så trivs jag med att de inte är så övermåttans duktiga. Jag kan förstå Maureens drivkraft även om den på yta är totalt ologisk. Visst blir jag också irriterad över att hon inte går till polisen med det hon vet, över att hon utsätter sig för sådana faror, men dels tycker jag nästan alla deckare med en annan huvudperson än en polis är dumdristiga snarare än modiga. När det gäller Marlunds Annika Bengtsson så har hon liksom Maureen i Död i Garnethill drivkrafter som går att förstå, medan jag tycker till exempel Läckbergs Erika Berger bara lägger näsan i blöt. (Ändå läser jag hellre Läckberg än Marklund, jag klarar inte riktigt av den stockholmska kvällstidningsromantiken…).

    Någon som tycker att jag borde berättat vad boken hanlar om? Det har Fia redan gjort i inlägget jag länkar till ovan!

    Nästa gång vi ses är det 2009, och vi ska vara hemma hos mig. Boken vi ska läsa är Boktjuven av Markus Zusak. Det var en av de två böcker på min önskelista som jag lyckades roffa åt mig på bokbordet häromdagen, så det passade ju mig utmärkt!

    Den andra boken var Johanna Rubin Drangers Alltid redo att dö för mitt barn, som jag har sneglat på SÅ många gånger! Temat är föräldraskap så den känns gjuten för min del! Förrresten fick vi reda på igår att det väntas inte mindre än TVÅ bokcirkelbebisar i vår. Och det är alltså inte så att jag ska ha tvillingar.

    Jag fick förresten frågan vad jag jobbar med, apropå inlägget nedan. Journalist är svaret.

    5 responses to “Bokcirkelbok 3: Död i Garnethill

    1. Jag gick för att låna boktjuven på biblioteket och det visade sig att de inte ens köpt in den ännu, men tack vare mitt tips så kommer de köpa in den direkt nästa år.. =) Sen får vi se om jag hinner låna den, men jag gissar annars att det är en sån där bok som jag kommer vilja äga…

    2. Tycker det är så tevligt att ni har skapat en ”riktigt” bokcirkel genom bloggandet! Är lite avundsjuk över att jag inte var snabbare i höstas när jag läste förslaget… Nåja, man får stå sina kast. Hoppas ni fortsätter länge och att ni trivs med bokcirkeln!

    3. Nej, jag tycker det är så skönt att du inte skrev vad boken handlade om 🙂 Det är det tråkigaste jag vet att läsa blogginlägg som i princip är ett referat av baksidan… Jag vill hellre veta hur du upplevde den!

    4. Håller med tidigare bloggare, skriver man om handlingen i en bok ska det vara väldigt kort. Det är upplevelsen man är intresserad av.
      Kul att ni ska läsa Boktjuven. Den ligger i min hög av lånade böcker att läsa under julen. Johanna R D:s bok har jag just köpt till min dotter i julklapp.

    5. Skönt att höra att fler tänker som jag. Jag hoppar alltid över beskrivningen när jag läser bloggar om böcker. Däremot brukar jag underlätta för den som är nyfiken genom att länka till boken på nån av bokhandlarna, så kan man läsa baksidestexten där!

    Kommentera

