Bokkedja

Det här är en lite rolig utmaning!

Jag har klurat ett tag på vilken bok jag ska utgå från och kommit fram till:

1. Pappan och Havet av Tove Jansson. Det är en favorit bland muminböckerna, som i sin tur är favoriter alla kategorier. I Pappan och Havet blir muminfamiljen lite mörkare, lite mer normal kanske man kan säga, med längtan, växtvärk och oenighet. Här är många av de vanliga följeslagarna borta och vi fokuserar på kärnfamiljen, med Lilla My och Morran som utomstående betraktare. Jag minns att jag som tonåring kände igen mig så väl i Mumintrollets längtan efter det vackra, efter det ouppnåeliga, och jag har i vuxen ålder varit både den hemlängtande, trygghetssökande Muminmamman och den uttråkade frustrerade Muminpappan. Och visst har man också varit Morran. Utanför, längtande, omöjlig och bara olycklig. Morrans utanförskap får mig att tänka på:

2. Inte som andra döttrar av Deborah Spungen. Det var också en tonårsfavorit, som jag läst om ett antal gånger även om det var ett bra tag sedan nu. Jag minns att jag slukades av Nancy Spungens öde, både för att hon var ett namn man hört och läst om man flörtat med punkvågen som kom tillbaka under 90-talet, och för att hennes komplexa personlighet beskrevs så kärleksfullt mitt i all sorg och förtvivlan. Det var också kvinnoöden, mor och dotter och deras kamp. Jag måste säga att jag alls inte minns fadersfiguren i historien även om jag vet att han fanns i bakgrunden. Var hon inte alls hans problem? De här tankarna leder mig fram till en av mina mer nutida favoriter:

3, Kvinnor på gränsen till genombrott av Ulrika Knutson. Jag var och såg pjäsen ”Jösses Flickor” på Malmö Stadsteater igår, så den här boken ligger nära till hands. Har ni inte läst den så GÖR DET. Den handlar om Fogelstakollektivet där kvinnor lärde sig att bli medborgare och fick självförtroende nog att stå upp för sin sak. Den handlar om rösträttskämpar från olika samhällsklasser och olika politiska skikt, och om jag inte tänkte avsluta bokkedjan här för denna gång så skulle jag kunna gå vidare i oändlighet, för den har öppnat mina ögon i sin tur för så väldigt många författare och böcker jag annars inte skulle ha läst.

One response to “Bokkedja

  1. Underbar bokkedja, vill läsa 1 & 3 NU! 🙂 Kramar!

Kommentera

