Bokkedja 2: Vinter

Det här med bokkedja var kuligt, det hänger jag vidare på! Jag sitter dock hemma på seg dator, så jag orkar inte leta och ladda upp bilder. Ni får nöja er med text, och det är ju inte det sämsta för en boknörd!

Jag börjar med Snö av Ohran Pamuk. Vi läste den i min första bokklubb (den som egentligen är en trevlig middagsbjudning) för en tid sedan, på mitt initiativ. Jag var en av de få som läst ut den, och den enda om jag inte minns fel som tyckte om den. Denna tysta snö, denna dramatik som dämpas av snö snö snö snö snö. Det fick mig på samma gång tillbaka i barndomens skidspår och till en helt annan värld. Jag vet inte om jag fick ut det som Pamuk menat att man skulle få ut av den, men jag fick mycket!

De där dramatiska kalla dagarna för mig till Carina Burmans beskrivning av Ryssland, där hennes docent Gran springer genom ett brinnande St Petersburg, i Den tionde sånggudinnan. Hon har hamnat i trubbel med ryska kungligheter, hon har förlorat sina värdefulla papper och vad händer med forskarkarriären?

Forskartemat för mig i tankarna till min morfar, och här kommer lite logik som ingen utanför mitt huvud kan greppa: bok nummer tre i denna korta kedja blir Salad Anniversary av Machi Tawara. Det är en kärleksroman och en diktsamling i ett, en bok av tankar på tanka (en längre variant av haiku där stavelserna är 5-7-5-7-7) som är något av det bästa jag läst.

Några favoritrader:

Mysterious creature am I –

though lacking love

I donate blood

***

Parents claim to raise their children,

but garden tomatoes turn red

unbidden

***

The gentleness of sunshine

filtering through purple cosmos

that know nothing of last fall

***

Så, mina vänner. Nu blir det nog dags att önska:

godjul

2 responses to “Bokkedja 2: Vinter

  1. God Jul & Gott Nytt År! 🙂

  2. lillalivetstort

    Tack för en helt underbar julklapp – allt var alldeles alldeles perfekt och alla böckerna var slukade innan juldagen var över 😉 (Men chokladen har jag inte slukat än, den sparar jag lite på.) Jag ska blogga om det, men har inte hunnit än. Återigen, TACK!

Kommentera

