Näckrosträdet

Av Elsie Johansson

nackrostradet

Jag hade inte läst något av Elsie Johansson tidigare, och hade inga förväntningar alls när jag satte igång med den här julklappsboken. En bok som handlar om en kvinnas val i livet, på en tid då varje kvinna stod i vägskälet ”karriär”/”kärlek”.

Hildur väljer kärleken, och kastar sig därmed in i en kärlekshistoria med en depressiv och notoriskt otrogen man. När vi börjar läsa har mannen precis dött och vi får följa Hildurs – eller Hilde som hon kallar sig sedan skiljsmässan – resa tillbaka i tiden. Det är en tragisk resa, men på något sätt vacker.

Boken gör mig ledsen för generationer kvinnor som inte haft något val. Och ledsen för dem som valt fel och sedan på grund av stolthet, normer eller rädsla inte vågat välja om. Den visar utan att bli övertydlig vilken makt vi har över varandra, och hur oerhört viktigt det är att kunna prata med varanda. En fin bok, som finns kvar hos mig även efter att jag lagt den ifrån mig.

2 responses to “Näckrosträdet

  1. Triologin om Nancy tycker jag var underbar!

  2. Pingback: Bokkedja: Nystart « En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

