Bokcirkelbok 4: Boktjuven

Av Markus Zusak

Vi blev bara fyra på bokcirkeln, som igår gick av stapeln hemma hos mig. Här är veckans betyg:

  • Full bokhylla: 4
  • Fia: 4
  • Stina: 3  
  • Madeleine G: 4
  • Sofie (via mejl): Jag har faktiskt ännu inte läst klart boken, jag fick tag i den rätt så sent och har inte hunnit läsa som jag hade önskat. Tycker den är sådär, gillar andra halvan bättre än första. Totala betyget från mig kommer nog landa nånstans vid 2-3 skulle jag tro.
  •  

    I diskussionen runt tacobordet framgick att flera av oss hade lite svårt för bokens form. Att döden är berättaren är intressant, men ibland tar formen över och skuggar en bra historia. Kanske är många av oss lite för realistiska. Fia, som är vår fantasyexpert, verkade i alla fall vara den som hade lättast att köpa konceptet. Hon var också den som var mest positiv till boken.

    Själv satte jag en fyra med tvekan. Jag tyckte om boken, jag läste den med intresse och glädje och den finns kvar hos mig och kommer tillbaka i form av bilder och tankar, men något fattas. Däremot tror jag att jag hade älskat den i 14-15-årsåldern. Då tror jag att jag hade tilltalats mer av den annorlunda formen, och slukats av boktjuvens bokslukande.

    Nästa bokcirkelbok blir En sorts Kärlek av Ray Kluun. Vi ska vara hemma hos Stina den 11 februari (onödig information för alla utom dem som berörs, jag vet!) klockan 18.

    2 responses to “Bokcirkelbok 4: Boktjuven

    1. Jag är väldigt sugen på boken själv!

    2. Oh, Fantasyexpert! Det låter inte dumt det..!

    Kommentera

