Föda barn: timmarna du aldrig glömmer

Av Katerina Janusch

foda1

Jag har hittills hoppat över artiklar och kapitel som handlar om förlossning, men i julas när jag var hemma och pratade med vänner som har barn så bestämde jag mig för att det var dags att börja tänka på det. Köpte Janusch bok för att jag gillat annat hon skrivit, men måste säga att jag är lite besviken.

Det är en bra bok på så sätt att den är avslappnad, personlig och samtidigt informativ. Samtidigt hade jag velat ha mer av en handbok, mer av en lista – punkt för punkt vad som kommer att hända, vad som kan hända och vad som i bästa fall inte händer.. Rent praktiska råd alltså.

Janusch har ju själv fött fem barn, så hon har en del erfarenhet. Det är bra så klart, men det gör också att boken är subjektiv och bygger på hennes tankar och känslor. För mig är tanken på förlossning hemma en mardröm, så jag kunde enkelt hoppa över den ganska långa bit av boken som handlar om just detta. Att Janusch så starkt förespråkar det gör att jag inte riktigt litar på hennes ord om förlossning på BB, och jag kommer att söka ytterligare information på annat håll.

Någon som har tips?

5 responses to “Föda barn: timmarna du aldrig glömmer

  1. Jag har ännu inte läst så mycket om förlossningen i böcker, men nu har jag varit på min föräldrautbildning och det känns nästan som kan förlösa barnet själv. Fick veta allt, när man ska ringa förlssningen, vad som händer när man kommer dit och ja faktiskt allting. Jag känner mig då lugnare nu än jag gjorde innan.

  2. Jag har inte varit med om det du är på väg mot men däremot läst en del om det. På min förra arbetsplats tipsade jag grupper med blivande föräldrar om passande böcker. Två bra inom ämnet är:
    Abascal: Att föda
    Söderberg: Mammapraktika
    Lycka till!!

  3. Mitt tips är att inte läsa något alls som har med förlossningar att göra, det blir ändå inte som det står i dem. Din förlossning kommer att vara din och kan inte jämföras med andra. Däremot kan det vara en hjälp att ha någorlunda hum om vad som kan hända ifall det nu inte skulle bli en naturlig förlossning, t.ex. vad ett snitt innebär. Likaså kan det vara bra att ta reda på hur det praktiskt fungerar på både BB och patienthotell, man vet ju faktiskt inte var man hamnar med sitt lilla knyte:) Jag har två barn, båda födda med snitt tyvärr.

  4. Pingback: På läsfronten intet nytt « En full bokhylla är en rikedom

  5. Pingback: Årets böcker: 2009 « En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

