Klartecken för recension

Tidningen som jag ska recensera för har sagt att det är ok att lägga ut texterna här, så här kommer två:

Ingenting har hänt av Katja Timgren
(Albert Bonniers Förlag)

Julia känner snaran dras åt redan i bilen. På väg hem, till barndomshemmet för att fira jul, på väg bort från det liv hon skapat sig när hon flydde från den norrländska kustbyn. Det var när familjen flyttade till byn, drivna av mammans önskan att vara nära havet, som Julia liksom försvann. I byskolan passade hon inte in, och den gamla bästisen gled ifrån henne. Föräldrarnas oförmåga att hjälpa, skolfrökens passivitet, broderns flykt och Julias egen uppgivenhet skapade en barndom, en uppväxt, i ett vakuum.

Att läsa om Julia är ångestskapande även för den med mindre erfarenhet av utanförskap. Känslan av att vara fast, att inte kunna påverka sin situation, har nog alla upplevt och Katja Timgren beskriver den utan sentimentalitet men med mycket ilska. Boken hoppar mellan nu- och dåtid, vilket är nödvändigt för historien men stundom frustrerande för den som vill ha den vuxna Julias reflektioner över dået. Men Julia har kastats tillbaka, och trots att hon är vuxen är det som om Ingenting har hänt.

***

Miraklet på Speedy Motors av Alexander McCall Smith
(Damm förlag)

I den nionde boken om Damernas detektivbyrå får Mma Ramotswe uppleva kändisskapets baksida, när hon och kollegan Mma Makutsi får ett anonymt hotbrev. Samtidigt som vår ”traditionellt byggda” hjältinna försöker lösa såväl sitt eget mysterium som sina kunders hoppas hennes man, Mr J.L.B. Matekoni, att ett mirakel ska ske. Kan läkarna hjälpa parets fosterdotter Motholeli att resa sig ur rullstolen och gå?

Alexander McCall Smith bjuder som vanligt på underhållande läsning, och hans första serie – den om Mma Ramotswe – älskas av många. Miraklet på Speedy Motors gör inte den redan frälsta besviken. Här finns alla ingredienser som vi vant oss vid och livet för damernas första, och kanske enda, detektiv i Botswana fortsätter att fascinera. Tack och lov för att McCall Smith är så produktiv – i mars 2009 har han utlovat nästa titel i serien: ”Teatime for the traditionally built”, som snart därefter bör komma på svenska. Den som vill ha mer McCall Smith kan under tiden ge sig på serien om den skotska fritidsfilosofen Isabel Dalhousie, eller den om livet på Scotland Street 44.

Annonser

One response to “Klartecken för recension

1. Pingback: Årets böcker: 2009 « En full bokhylla är en rikedom