Vidga dina vyer

Av Mymlan uppmanas och inspireras jag att vidga mina bloggvyer! Efter att ha följt hennes instruktioner, som går ut på att välja en blogg bland hennes länkar, gå vidare från den bloggen på samma sätt och sedan i sin egen blogg skriva lite om den tredje blogg man hamnar i. För min del blev det denna!

Det är inte en blogg jag vanligtvis skulle läsa. Varför? Den första orsaken är ytlig – jag tycker att upplägget med tre inlägg bredvid varandra är förvirrande och svårläst.

Sedan måste jag erkänna att jag är lite klimattrött.. Jag VET att vi måste tänka på koldioxidutsläpp och så vidare – och det är viktigt för mig inte minst nu när jag väntar ivrigt på nästa generation – men jag kan inte investera personligt engagemang i detta. Jag vet inte varför, kanske är det för att jag, som det heter, jobbar med media och blivit matad med detta länge. Kanske är det för att jag vuxit upp med ett miljötänk som varit ganska pragmatiskt.

Mina föräldrar har varken bil eller körkort, och generellt är de inga storkonsumenter även om de blivit bekvämare i takt med att lönekontot växt. Samtidigt har åtminstone min far, som själv arbetar med miljötänk, en ganska cynisk inställning. Han är kritisk mot många miljömärkningar och kravmärkningar och säger ofta att ”det är inte så enkelt”.

Jag minns när jag på gymnasiet propsade på att köpa ekologisk mjölk och han förklarade för mig hur få kravbönder det fanns bland Norrmejeriers leverantörer och hur långt mjölken kunde ha färdats för att komma till oss i Umeå. Jag beundrar hans inställning, men kan också känna att hans lösning trots allt är enkel; att hålla sig kritisk till allt och därmed inte göra någonting..

Hur som helst: tack Mymlan för inspirationen, det gav mig till synes en del tankar.

Haka på och få dina vyer vidgade du också! Tipsa gärna i kommentarsfältet om du hänger på!

Kommentera

