Änklingen

Av Ray Kluun

Det här är en direkt fortsättning på En sorts kärlek, Kluuns självbiografiska bok om:

1. Sitt sviniga sexliv

2. Sin frus död

När man sätter igång med Änklingen är man beredd, man vet vilken taskig kvinnosyn Kluun/Sten (som huvudpersonen heter) har och väntar sig inte bättre av honom. Liksom första boken så är språket bra, och boken suger in mig trots att jag är irriterad på Sten som beter sig om möjligt ännu värre efter hustrun Carmens död. Han super, knarkar och knullar, kort sagt, och så hade han kanske fortsatt om inte flygplanen hade kraschat in i WTC den där dagen i september 2001. Händelsen förändrar inte bara världen utan även Sten som inser att han håller på att svika sitt löfte om att ta hand om sin och Carmens dotter Luna.

Sten åker till Australien med Luna, och under en stundvis ganska miserabel husbilssemester inser han vad kärlek är.

På ett sätt är det skönt att Sten förändras, annars vet jag inte varför man skulle ha läst bok nummer två. Samtidigt känns lösningen lite väl enkel, och jag vet inte om jag – om jag hade varit Rose – verkligen hade litat på att förändringen blir långvarig. Sten själv läser Paolo Cuehlo under resan, så det är väl ingen slump att boken i sluttampen får något av en hallelujakänsla.

Jag läste ut boken på en förmiddag, släppte den inte ifrån mig, så betyget måste ändå bli högre än det kan verka av ovanstående beskrivning. Har man läst ettan – vilket jag tycker att man ska, på grund av att det är ett intressant ämne – så kan man knappast låta bli tvåan helt enkelt!

One response to “Änklingen

  1. Pingback: Årets böcker: 2009 « En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

