Fladdermusmannen

Av Jo Nesbø

Läste ut boken igår kväll. Hade bestämt mig för att somna tidigt, men låg och läste fram till tio (jag går upp fem på morgnarna så i min värld är det för sent). Kunde bara inte sluta.

Jag får nog ta tillbaka att jag inte förstår Nesbøs storhet, för jag gillar verkligen hans språk och hans sätt att skriva om jobbiga saker precis som de är, utan onödigt stora ord. Jag har invändningar mot den något uttjatade karaktären ”alkoholistpolis som trots att han är strulig får vilka vackra kvinnor han vill” men tycker ändå att Harry Hole är en sympatisk hjälte, och en som jag blir intresserad av och vill följa vidare.

Fladdermusmannen är, vad jag förstått, den första bok som skrevs om Harry Hole, men den kom inte ut först i Sverige. Jag kan nog förstå varför, för som synes nedan var den svår att komma in i. Den utspelar sig i australien och kretsar mycket kring urprungsbefolkningens historia och problematik – vilket är intressant men ibland kniper uppmärksamheten från deckarhistorien. Harry Hole har skickats till Sydney för att bistå polisen i ett mord på en norsk flicka. Han blir ihopparad med Andrew, en filosofisk äldre polis med strulig bakgrund. Han blir något av en mentor för Harry, men vad är det egentligen Andrew vill att han ska förstå?

Jag har redan beställt nästa bok i serien, så slutomdömet blir som redan framgått positivt!

4 responses to “Fladdermusmannen

  1. Det är så många som gillar honom! Får nog ge honom en ny chans!

    Bokhylla vid taket…hmmm… då får man verkligen vara både fräck och nyfiken om man ska titta där! 😉

  2. Är Fladdermusmannen första boken?

  3. Ja, det är som jag förstått det första boken om Harry Hole, men den kom senare på svenska av någon anledning.

  4. Pingback: Årets böcker: 2009 « En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

