Män som hatar kvinnor – filmen

mansomhatarkvinnoraffischVi såg filmen igår. I nyöppnade Entré på Värnhem. Två ”stora” händelser alltså. Kan börja med den mindre och säga att jösses vad sköna stolarna var – och då visades filmen ändå i en minisalong. Vi var mycket nöjda och planerar många biobesök nu när vi bara behöver hasa oss över gatan!

Men filmen då? Jag var nästan lite nervös med tanke på hur mycket snack det varit om såväl böcker som filmer, men jag måste säga att jag var mycket nöjd när vi lämnade salongen (sist av alla – VARFÖR springer folk så fort slutmusikens första ton inleds. Det är som att de suttit och väntat??).

Jag tycker att filmen lyckas med något ovanligt: att välja bort och välja rätt. Hur många filmatiseringar har man inte sett där scener finns med bara för att man vet att de som läst boken skulle bli besvikna om de inte gjorde det. När det gäller just Milleniumserien kan man väl dessutom konstatera att böckerna lider av att författaren dog innan de var bearbetade och utgivna. Det hade, inte minst i del två och tre, krävts en sträng förläggare på flera ställen. Tycker jag.

I filmen har man valt fokus och hållt sig till det, och jag tycker att det är utmärkt. Det blir en riktigt bra film av det, och trots att jag visste vad som skulle hända satt jag på helspänn.

Noomi Rapace gör rollen som Lisbeth Salander fantastiskt bra, men det hade man ju väntat sig efter alla översvallande recenseioner. Jag var mer överraskad över att Mikael Nykvist, som jag tycker brukar spela ungefär likadant i alla filmer, faktiskt blev ”Kalle” Blomqvist.

Kommentera

