Dubbla slag

av Malin Persson Giolito

Jag fick den här boken av maken i julklapp och har haft den på lut ett bra tag. Var beredd på en besvikelse för jag tycker jag har läst ganska negativa inlägg om den på sistone. Själv är jag – kanske just därför – positivt överraskad. Jag gillar tonen, stilen och de raka beskrivningarna. Gillar vardagsrealismen och att författaren låter även mobbarna (Carl till exempel) vara människor. Jag kan hålla med dem som sagt att ”deckargåtan” i boken blir sekundär, men den stör mig inte och det är intressant att fundera på vad som har hänt och hur skandalen ska hanteras.

För er som inte vet handlar boken alltså om en kvinnlig och mycket lyckad advokat som efter två barn inte längre får vara med de stora grabbarna och ”leka” i firman. Just detta att få ihop karriär och familj må vara uttjatat, men aldrig ointressant och det är ju den biten som gör den här boken både viktig och aktuell. Läs den, säger jag. Den är bra bokcirkelsmaterial, för den ger många tankar och uppslag till diskussioner!

Förresten kan jag tala om att bloggen nog kommer att få vila i några dagar nu. Mina föräldrar kommer ner och vi ska till stugan! Väskan är full med böcker – så klart!!

 

Glad påsk!

7 responses to “Dubbla slag

  1. Hoppas du får en bra påsk med familjen och alla böcker. Själv så ska jag bara vara hemma och läsa, äta god mat och vänta på att lillen ska behaga komma ut, längtar redan så mycket efter den.

    Jag tror heller aldrig att familj kontra karriär kommer vara ett uttjatat ämne, för det berör så många. Kanske ska läsa denna bok, har sett den på ICA, men inte trott att den ska vara något för mig.

    Ha en bra påsk.

  2. Åh vad roligt att jag hittade in till en bokslukerska. Själv skulle jag vilja ta mig för att läsa mer. Blir intresserad/inspirerad av dina ord om boken. Återkommer!
    Ha det gott / Bara Barah

  3. Din hemliga bokbytarkompis skäms. Plötsligt är påsken över och den femtonde, sista skickdagen, var igår. Och jag som har allt klart, bara inte postat. Det kommer!

  4. Jag undrar om du är min hemliga vän den här gången? =)

    • Hmm.. vad jag än svarar så kommer du att tolka det, men jag vill ändå svara att jag inte kommer att svara på det ännu.. =)

  5. Till min hemliga vän: Ingen fara, jag har varit bortrest och inte hunnit vänta ännu. Ser fram emot paket!

  6. Pingback: Årets böcker: 2009 « En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

