Emilia och Kung Oskar

IMG_1321Av Camilla Mickwitz

”Förstenade som statyer blir vi i det här landet om vi inte får bestämma någonting alls. Eller tänka själva”

Det här är en bok som jag minns oerhört väl från min barndom. Den handlar om Emilia och hennes pappa Oskar, som tillsammans berättar en godnattsaga.

Sagan handlar om Kung Oskar, som bestämmer allt i sitt land på en ö ute i havet. Han bestämmer vad invånarna ska äta, när de ska släcka lampan på kvällen och vad de ska ha på sig. Men en dag blir han sjuk, och efter viss förvirring då alla vill bestämma börjar invånarna själva bestämma över sina liv, och upptäcka vad de vill och tycker om.

Jag minns att jag tyckte mycket om bilderna i den här boken, och nu när jag läser den som vuxen ser jag ju att den är mycket pedagogisk, med ett viktigt budskap. Man får väl hoppas att även det gick in någonstans! Och att Ebbot också gillar den.

3 responses to “Emilia och Kung Oskar

  1. Åh, den här ska jag leta efter på antikvariat. Perfekt som present till min bokälskande dotter som heter just Emilia.

  2. Den tyckte jag också om väldigt mycket. Camilla Mickwitz skrev också böckerna om pojken Jason och hans mor Gudrun som ständigt jobbade. Här är omslaget till en av de böckerna:

Kommentera

