Plupp och vårfloden

Av Inga Borg

IMG_1325

Jag älskar Inga Borgs böcker, både de om Plupp och de om Afrika (mer om dem senare). Bilderna är fantastiska, och sagorna fina. Jag läste Plupp och vårfloden för Ebbot härom dagen. Han har börjat fixera blicken nu, och tittar förundrad på Plupp med det blåa håret. Jag antar att han ser de sprakande färgerna, och kanske gillar han ljudet av ”plupp plupp” och ”eske teske” – för figurerna i Plupp-böckerna har sina egna läten.

För er som – ve och fasa – inte stiftat bekantskap med Plupp tidigare kan jag berätta att han är en osynling, en sådan som bara du och jag kan se. Han bor i fjällen och är kompis med alla djuren där. I Plupp och vårfloden får vi se hur fjällens djurliv vaknar upp på våren, och vad vårfloden av smältande snö kan ställa till med!

***

Förresten, ni har väl anmält er till Sommarpåse Lyx? Jag hoppas på amningsvänlig läsning i min påse, och mycket gott! Känner mig nästan lika omättlig som sonen!

2 responses to “Plupp och vårfloden

  1. Hej, jag gjorde en liten dumming, jag lånade två till marian keyes böcker från biblioteket på jobbet och nu är jag fundersam på vilka som var dina. Charming man är jag säker på, för den var ett större format, men sen var det väl Sushi för nybörjare?

  2. Javisst är de härliga!!!!

Kommentera

