Så överlever du ditt första år som mamma

– Goda råd från dina tjejkompisar –

Av Vicki Iovine

IMG_1198På BB, under Ebbots allra första timme i livet. 

Lillkillen sover och jag passar på att skriva om en bok jag knappast hade läst om det inte var för hans skull.

fick den av min hemliga bokvän i Pockebyte mini, Tilde som själv läste den när hon ammade. Den är verkligen bra amningsläsning, lättläst och rolig. Boken handlar, som ni säkert förstår, om den första tiden med bebis. Den är amerikansk så vissa kapitel (om sjukvårdssystemet till exempel) kan man bläddra förbi, men grunderna är så klart detsamma och visst är det skönt att känna att andra tänkt och känt som man själv gör mitt uppe i detta stora som hänt.

Jag gillar särskilt de krassa kapitlen om kroppen, både hur ont det gör att föda barn, hur man mår efteråt och hur lång tid det tar att känna sig bekväm med kroppen igen. Visst kan man vända sig mot generaliseringarna, men faktum är ju att vi är mer lika än vi tror och ofta tror vi nog tvärt om – att det bara är jag som har det så här.

Sådan här böcker får man ju ta för vad de är, och min enda stora invändning är sättet som Vicki angriper frågan om sex. Hela det kapitlet är en skymf mot män, som beskrivs som sexgalningar som inte varken påverkas av att bli pappa eller har respekt för sin partners känslor. Så om du inte råkat skaffa barn med en heffaklump kan du gott hoppa över det kapitlet också!

 

 

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 responses to “Så överlever du ditt första år som mamma

  1. Gud så söt han är, han ser ut som en liten Ebbot, ni ser så lyckliga båda två. Minns den där känslan när Jon låg på bröstet, dessa timmar var fantastiska. Ska kanske läsa den där boken, allra helst till det här med kroppen, även fast alla mina gravkilon försvann rätt fort, så känns ännu inte kroppen riktigt som min. Har inte ont längre, men det är skillnad nu, hur jag ser på den.

  2. Pingback: Årets böcker: 2009 « En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

