Baby Blues

Av Pia Hintze

IMG_1297 

”En rolig och insiktsfull roman om en omvälvande tid i livet” kallas den här boken, men jag är besviken.

Om du inte råkat skaffa barn med en heffaklump skrev jag i ett tidigare inlägg (maken skrattade gott åt det), och det är just vad Sarah – huvudpersonen i Baby blues – gjort. Hon tror inte det, för Karl är en så kallad ”bra kille”, men när lille Nils föds visar det sig att Karls uppfattning om att vara pappa är att spika, hamra och tjäna pengar. Det här är alltså en lättversion av Bitterfittan, och även om den här kom först tycker jag att Bitterfittan glöder av en originalitet och insikt som den här saknar.

Jag hade hoppats att den här boken skulle ge perspektiv på babylyckan. För trots att jag inte drabbats av någon förlossningsdepression skulle jag gärna läsa boken om osäkerheten, förvirringen och frustrationen som finns där mitt i detta fantastiska. Rädslan för att något ska hända, för att göra fel. Skräcken för att förlora denna lilla nya person som på så kort tid kommit att betyda så mycket. Men också sorgen över att förlora en tid av livet som var fri från detta stora ansvar, och en relation som ohjälpligt förändras när den går från twosome till threesome.

Istället är Nils, som borde vara bokens huvudperson, sorgligt osynlig i Baby blues. Jag tänker mig att en del av den frustration som Pia Hintzes Sarah känner mot fadern skulle fara ut över sonen, och att tröttheten och sorgen över att vara övergiven borde ta ut sin rätt även i relationen med det nya barnet.

Jag kommer nog att läsa uppföljningarna En ska bort och Älskling av nyfikenhet och för att det ändå finns något i Pia Hintzes språk som jag gillar, men jag är, som sagt, besviken. Vill man läsa en bok om bristen på jämställdhet i nyblivna småbarnsfamiljer så tycker jag att man ska välja Bitterfittan. Ska man läsa om förlossningsdepp så verkar denna vara att rekommendera!

Läs även andra bloggares åsikter om ,

3 responses to “Baby Blues

  1. Pingback: En mammas dagbok « En full bokhylla är en rikedom

  2. Pingback: Årets böcker: 2009 « En full bokhylla är en rikedom

  3. Pingback: Det mest tragiska | En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

