Bibliotek med bebis?

Har ända sedan min lillprins föddes funderat på en sak, och nu hoppas jag att ni som läser kan hjälpa mig:

Får man ta med en potentiellt skrikande bebis in på biblioteket? Min lilla kille skriker nämligen gärna när vagnen står stilla, och jag är rädd att det blir svårt att hitta de böcker jag vill ha utan att stanna till. Klart jag kunde lösa det med hjälp av maken, men just biblioteket vore ett trevligt promenadmål när jag är ensam med Ebbot på dagarna.

Så, vad säger ni?

Läs även andra bloggares åsikter om ,

11 responses to “Bibliotek med bebis?

  1. Nu är jag en alldeles nytillkommen läsare så jag vet inte hur gammal din son är, men varför ha honom i vagn? Har det inte blivit rätt trendigt att bära sina barn i bärsjal? Det låter mer praktiskt vid t.ex. biblioteksbesök. Då är han ju med hela tiden och vaggas till ro mot din kropp.
    Bara en tanke.

  2. Absolut kan du besöka biblioteket med din (skrikande) bebis! Om han skriker kanske det inte känns kul att stanna så länge, men bibliotek är ju nuförtiden inte tysta platser ändå. En och annan skrikbebis får man tåla.

  3. På biblioteket där jag jobbar just nu är bebsiar välkomna! Vi i barnavdelningen skulle faktiskt försöka gi honom bibliotekskort och få honom med i sommarläsningsprogram. (Det spelar ingen roll om man läser själv eller lyssnar i programmet. Vi vill bara att barnen får ökad kontakt med böckerna.)

    Klart vet jag inte hur det är med bibliotek i Sverige, men om de är som de här vill de bara att man tar med sitt barn på besök! Och man förstår att ibland skrikar de små.

  4. Jag och maken stack till Tromsö när Jon var 4 veckor och vi gick runt på museer och biblioteket med honom i baby björn, gick hur bra som helst sov som en stock. Kan sägas att Jon nu inte längre bryr sig om vagnen rör sig eller er, för en vecka sedan var han beroende av rörelse. Så gå du till biblan

  5. Givetvis får du ta med dig en skrikande bebis till biblioteket.

  6. Klart du kan ha med honom! Som flera påpekat tyckt det – tack och lov – inte längre vara samma krav på absolut tystnad på bibliotek längre. 🙂

  7. Har själv besökt biblioteket med en liten hysteriskt skrikande i vagnen, och det störde nog mest mig själv, för när jag gick var det två kvinnor en runt 20 och en runt 40-50 som sa att de bara tyckte det lät ”gulligt”?, så många gånger tror jag de flesta medmänniskor är mer toleranta med skrikande barn än man själv är när de skriker för full hals. LYCKA till med biblioteksbesök. /Camilla

  8. Det är inte alls ovanligt med skrikande bebisar på bibliotek, lite oljud tål vi väl. Men det är jobbigt när föräldern sitter vid en internet-dator, och inte har tid med barnet, och det bara skriker och skriker….

  9. Självklart måste man få ta med sig sin bebis på bibblan. Jag tror inte man är så strikt med den där tystnaden längre.

  10. Jag tycker oftast det är skönt att det inte är min baby, och det inte är jag som måste ta hand om skriket. Man mår alltså värst själv.

    Och, jag vet inte om du är Stockholmare? För nu ska jag säga något om Stockholmare som alltid hörs. Var dom än är. Senast var på Halmstads bibliotek, där resten av oss verkligen fick höra allt som denna Stockholmska berättade om på mobilen. På biblioteket. Högt.

    Då är en baby rätt gullig i jämförelse. Även en skrikande baby.

  11. Hej Svejs,
    läser här och tycker det är hemskt att alla vill att man skall ta med skrikande bebisar in på biblioteken, det måste vara mammor eller pensionärer som kommenterat ditt inlägg på detta positiva och respektlösa sätt. Skönt att du hör efter ändå! Det är ett ständigt problem att mammor verkar tro att biblioteken är någon slags café rörelse. Som student är det ytterst påfrestande och svårundvikligt när mammor med bebisar skall in och hänga runt på biblioteken flera timmar med skrikiga barn. Man undrar varför och det känns väldigt respektlöst mot oss läsare. Självklart är det inte som på vio att man kan kräva knäpptyst, men ändå biblioteken skall respekteras som läseplatser. Varför ta med barnet in? Det orsakar bara obehag hos dig och andra biblioteksbesökare. Stanna hemma, eller förkorta besökstiden tack!

Kommentera

