Bokcirkelbok 8: Buddenbrooks

av Thomas Mann

Jag trodde inte att en släktkrönika från 1800-talets Tyskland var min grej, men jag gillade verkligen den här boken. Personporträtten är målande, och roliga, och bilden av adelns problematik – och problemet med att folk tror att de är bättre än andra i allmänhet – blir tydlig, roande och sorglig i all sin patetiskhet (vilket ord letar jag efter?).

Bokcirkeln var ganska enig, även om det blir minus för dålig amningsbok (för tung att hålla i en hand) och för det utdragna slutet.

Betygen:

  • Full bokhylla: 4
  • Fia: 3 (En fyra om slutet inte varit så långdraget) 
  • Stina: 4  
  • Madeleine G: Har inte läst ut den ännu 
  • Madeleine F: 3+
  • Sofie: Fick för ont i amningsarmarna
  •  

    Nästa gång blir det hos Stina, och boken är Siri Hustvedts Sorgesång.

    Läs även andra bloggares åsikter om , ,

    3 responses to “Bokcirkelbok 8: Buddenbrooks

    1. Vad fint det är att du berättar vad de andra i bokcirkeln tyckte också. Och ordet du letade efter var nog patetik (fint ord tycker jag) men patetiskhet är lättare på något sätt.

    2. Nu har jag hört många tala varmt om Buddenbrooks på sistone, så den verkar fortfarande ha en hel del att säga (trots sitt omfång)

    3. Pingback: Årets böcker: 2009 « En full bokhylla är en rikedom

    Kommentera

