En mammas dagbok

– eller hur det blev när barnet kom ut

Av Karin Milles

Googlade just författaren och insåg varför jag känner igen namnet. Hon är forskare och har skrivit om spåk och kön – jätteintressant! Jag förstod så klart när jag läste boken att hon var aktiv feminist, men visste inte i vilket forum.

Den här boken handlar i alla fall, som ni förstår av titeln, om att få barn. Tydligen har Milles skrivit om graviditeten också, men den boken missade jag tyvärr under min egen. Det är hennes dagboksanteckningar vi läser, men jag antar i något redigerad form (annars skriver hon väldigt sakligt och lite opersonligt, om man nu ska recensera någons dagboksskrivande).

Det är träffande, intressant och välskrivet och jag är glad att hon valt att publicera detta. Det är skönt att känna igen sig, skönt att slippa puttinuttet och Mama-kraven. Samtidigt är det inte särskilt nytt. Det är mamma som får städnoja och pappa som vill sova efter en hård arbetsdag. Jag vet inte om maken och jag är konstiga, men ännu så länge har vi sluppit de där grälen… Samtidigt inser jag att det är en viktig fråga, och här handlar det om riktiga människor och verkliga ologiska sömnberövade konflikter – till skillnad från en annan babybok jag nyligen skrivit om… Och det som är nytt är ju att Karin Milles så småningom faktiskt vänder på steken och blir den som kommer hem från jobbet och tycker att maken lika väl kunde byta nästa bajsblöja också.. ”han har ju ändå gjort det hela dagen”.

Det är befriande, liksom det är befriande att hon är så uttråkad. Att det inte behöver vara dans på gröna ängar med en bebis som vill underhållas konstant. Att man får vilja gå på toa ifred och känner sig lite bunden när man måste bryta upp från festen för att amma. Samtidigt som det så klart är underbart. Tro inte att varken Milles eller jag tycker något annat! Det är just det som är grejen. Det är inte svart eller vitt!

2 responses to “En mammas dagbok

  1. Tjoflöjt! Jag hade Karin som handledare på min C-uppsats, hon är en fantastisk inspiration! Har dock inte läst denna, men kanske är det mer relevant om man faktiskt är mamma? Men likväl kan jag tänka mig att den bjuder på minst sagt intressanta perspektiv.

  2. (Och jag har Karin som kollega – men läste hennes mammaböcker innan hon blev det) Håller med din recention. Gillar vardagligheten och att igenkänningsfaktorn var betydligt högre i hennes böcker än i en del andra i samma genre. Du har väl läst Jämställt språk också?

Kommentera

