En sak till om debatten

Man kan – som Bokmania gör här – fråga sig varför SJF (Svenska journalistförbundet) ställer bloggare och yrkestyckare mot varandra över huvud taget. Jag, som visserligen är väldigt engagerad i de fackliga frågorna, har inget problem att förstå det.

Saken är ju den att yrkestyckarna försörjer sig på att tycka. Och det kan vara värt att notera att det var frilansdelen av förbundet som stod bakom just den här programpunkten.

Självklart finns det ett mått av hot när vem som helst kan tycka var som helst. För min del tycker jag dock inte att ansvaret ligger på bloggarna. Att det i dagsläget är svårt att ta betalt för journalistik beror – tror jag – på att de stora företagen som driver journalistiska medier under åratal har använt tekniken för att göra billigare – och ofta sämre journalistik. (Billigare för att man kräver att färre journalister ska göra mer, och därmed urholkar sin egen produkt!) 

Detta biter dem nu i rumpan när tekniken blivit så lättillgänglig att vem som helst kan utnyttja den. Då måste journalisterna, och deras publicister, konkurrera med något annat istället; kvalitet! Och gissa vad? Kvalitet kostar!

4 responses to “En sak till om debatten

  1. Hm, menar du att eftersom yrkestyckarna förörjer sig på att tycka så blir de rädda för att bloggande hobbytyckare skulle ta ”deras jobb” ifrån dem? Det verkar ju jättelarvigt, men inte förvånande.

  2. Precis vad jag menar. Klart att hela journalistbranchen är i gungning när man går från informations- och i viss mån tyckarmonopol till att konkurrera med hela världen!

  3. Haha, nu kännar jag mig betydelsefull – och det gör säkert alla mina bloggkompisar också. Nu ska vi ta och tycka så det rycker om tangentbordet!!!

    PS. Är glad att jag fick tillfälle att träffa dig IRL.

  4. Pingback: Claeskrantz.se » Bokmässan 2009 – Jan Guillou intervjuas av Barbro Hedvall

Kommentera

