Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2

Av Kristina Henkel och Marie Tomicic

100 möjligheterDet här är en bok jag länge sneglat på. Den går rätt in i hjärtat på mig, för det här är något jag funderar mycket över; hur ska jag uppfostra en människa istället för en pojke.

Jag sneglar på rosa kläder, men tycker inte de är snygga. Varken på mig eller min lika blonda son. Så köper jag grönt, brunt och gult och mammor på stan som inte ens kikat i vagnen säger ”så du har också en pojke” och jag bara känner hur jag misslyckas. Eller är det dom som har misslyckats? Jag för min del köper kläder jag tycker är snygga – och som jag kunde köpt till en dotter – och jag tror att man gör problemet lika stort om man köper rosa bara för att.

Ja ni förstår, det här är frågor jag funderar på. Och även om den här boken, från Olika förlag, inte väcker så många nya tankar så ger den många ganska enkla och handfasta råd. Den bekräftar mig i mina idéer och ger mig vänskapliga klappar på ryggen. Som att man inte behöver ta fajten varje gång, men att man faktiskt är tillåten att låta ekorren i granen bli en hon, och att man får byta kön på pojken/flickan i sagan om man vill. Att man ska prata om snoppar och snippor, och att man visst kan leka krig med både söner och döttrar men att man kanske kan leka ambulans efteråt och ta hand om offren.

Maken håller på med boken nu, men när han är klar ska jag låna ut dem till en av alla mammor som läser kön i klädval och se vad hon tycker. Det ska bli intressant!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

3 responses to “Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2

  1. den får jag ta och kolla upp! Tyckte det var kul att blanda kläder o fok blev lite förvirrade av blå biltröja med rosa hängslebyxor *s* Nu bestämmer hon själv…
    Det var kul att ses på bokmässan!

  2. Trollets mamma

    Mycket bra bok! Säger som Maria ovan – det är värst vad det förvirrar om man blandar färger. Dottern älskade blått och helst med biltryck tidigare, men hade/har långt hår med hästsvans. Vojne, vad det blev besvärligt för folk.

  3. Pingback: Årets böcker: 2009 « En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

