Kärleksroman

Av Carina Burman

Det är något med Carina Burmans språk som går rakt in i mig. Det spotska påpricken som aldrig blir för mycket. Jag läste om Pella i praktiken, av en anna favorit – Claque – igår och insåg att den har liknande kvaliteter.

Fast medans Claques huvudperson är kavat och lagom fumlig är Burmans oftast rättframt moderna. Trots att de flesta lever för länge sedan. Kärleksroman är nämligen hennes första nutidsroman. Om man nu kan kalla något som utspelar sig på Gotland för nutida. Det blir liksom ohjälpligen ett historiskt skimmer över det. Och inte blir det intrycket mindre av att till och med jag – som till motsats till författaren inte är litteraturvetare – känner igen klassikerna som hon smyger in.

Kärleksroman utspelar sig i Visbys Rotaryklubb, där tre nya medlemmar just blivit invalda. Det är Frida, Louise och Gurli och ni kan inte tänka er vilka intriger som dessa nyförvärv ger upphov till. Jag tänker inte berätta om dem heller. Bara säga att om jag var tveksam till boken från början – det tar alltid lite tid att vänja sig när ens favoritförfattare ändrar genre – så var jag desto mer övertygad när jag läst klart. Hon klarar visst allt den där Carina Burman.

För övrigt måste jag  tillägga att för er som inte gjort henne bekantskap ännu är det lag på att läsa Den tionde sånggudinnan åtminstone en gång i livet!

4 responses to “Kärleksroman

  1. Åh, Pella! Vad hände med mina Pella-böcker? Med hon Fredrike, och så var det så fina bilder på framsidan… *nostalgi*

  2. Har inte läst Carina Burman än, och eftersom jag försöker hålla någorlunda koll på svenska litteraturen får jag ta och läsa Den tionde sånggudinnan!

  3. Pingback: Årets böcker: 2009 « En full bokhylla är en rikedom

  4. I couldn’t agree more. Den tionde sånggudinnan är ett måste!

Kommentera

