Drottningen vänder blad

Av Alan Bennett

Äntligen har jag läst den här boken. På engelska.

Jag tyckte precis så mycket om den som jag hade trott, även om boken faktiskt inte var vad jag hade trott. Den var mer seriös, och mer eftertänksam än jag väntat mig. Hade mer trott att det var en mysbok om att läsa, medan det faktiskt också är en bok om monarkins märkliga seder, om England och om litteratur på ”ett högre plan” (varför läser man, vad är ett bra språk etc).

Just detta gjorde att jag funderar på om jag hade engelskan som krävs. Jag är duktig på engelska men just hovets vokabulär har jag aldrig lärt mig så en del finlir gick mig förbi. Liksom att jag saknar en del av kändisfloran i äldre England och därmed säkerligen missade en hel del referenser. Kanske läser jag denna lilla pärla på svenska också!

För som sagt, vem kan motstå en bok om drottningen av England som plötsligt blir besatt av att läsa. Så besatt att hon bestämmer sig för… ja, läs själv!

4 responses to “Drottningen vänder blad

  1. Det är nog fullständigt omöjligt att ogilla den här lilla pärlan. Jag blev stormkär i boken🙂

  2. Jag gillade den också jättemycket😀

  3. åyh, vad lässugen jag blev. Dels tack vare ditt inlägg, dels tack vare kommentarerna. Måste läsa den snart verkligen!

  4. Den vill jag läsa.🙂

Kommentera

