Om bokutbyten

Sitter här och är lite sorgsen, då jag inser att jag gjort min hemliga bokvän besviken. Jag har varit med i många av En bok om dagens projekt, och tyckt att det varit jättekul men nu ger jag nog upp. Dels har jag haft svårt att hinna med att tänka ut roliga paket, dels har jag i de senaste bytena tyckt att det varit knepigt att välja böcker då de mottagare jag fått inte varit bokbloggare. Jag VET att det inte är något krav när man anmäler sig.. men det kräver betydligt mer av avsändaren för att det ska bli rätt.

Vad tycker ni, ska man dra igång ett utbyte bara för bokbloggare? Och med man menar jag att jag visserligen kunde ta tag i det men med tanke på vad jag nyss skrev om att ha tid ser jag hellre att någon annan tar tag i det =) Sån är jag!

30 responses to “Om bokutbyten

  1. Meh. Jag är inte med för jag hinner inte ens tänka ihop halvtaskiga paket. Men ditt paket var väl jättebra! Hade jag fått ett paket med två böcker, ett muminkort och en chokladkaka hade jag blivit superglad!

  2. Jag tycker ditt paket var bra. Personligen tycker jag att det har blivit lite för hetsigt med Pocket & Prassel-paketen. Jag var med i de första omgångarna och tyckte det var en rolig grej som piggade upp den lite trista vardagen. Nu känns det lite som en presentrace och var en av anledningarna till att jag själv hoppade över denna gång. Vad hände med uppskattning av tanken och mödan!?

  3. Problemet kan vara vad som krävs för att få kallas bokblogg. En recension då och då eller flera i veckan?

  4. Jag håller absolut med, jag tycker själv att det var extra svårt denna gång eftersom så många hade anmält sig och det var inte alla som var renodlade bokbloggare. Jag var även med i Pocket & Pyssel och min bokvän bloggade väldigt lite om pyssel både innan bokbytet och under de här tre månaderna. Det är svårt att hitta såväl böcker som pyssel och prassel när man får för lite info. En annan sak; vi svarade ju på en massa frågor om vilket godis man gillade, eventuella allergier osv. Jag skrev uttryckligen att vi inte äter mjölk och att vi har parfymfritt när det gäller tvål osv här hemma pga allergi. Ändå har jag fått mjölkchoklad och doftljud, tvålar osv i mina tre senaste utbyten. Läser inte folk innan de skickar? Nog för att jag kan ge bort sakerna, inte värre än så, men tanken är väl att paketet ska vara lite vardagslyx till just mig?

  5. Jag tycker det är lite trist att någon inte blir nöjd… jag skulle inte komma på tanken att känna mig missnöjd, poängen är ju att bli överraskad. och eftersom ”reglerna” inte säger någon specifik summa så kan man ju få vad som helst. jag tycker du ska strunta i otacksamheten och vara med ändå. jag har inte någon bokblogg, men får jag en bok jag läst eller inte gillar får jag väl ge bort den då, svårare än så är det väl inte… då tycker jag det är tråkigare att få något som man utryckligen skrivit inte passar. sorry om detta blev svamligt, har själv en bebis i famnen🙂

  6. Jag tycker att bokutbytena är till 99% jättebra! Jag tycker det är kul att lägga ihop ett fint paket till min bokvän, och jag tycker det är lika spännande varje gång det dimper ner ett i min brevlåda. Tycker absolut inte att det har blivit massa hets och tävlande som någon skrev det, folk uppskattar fortfarande det dem får även om inte paketet är fyllt till brädden. Sen att det bara ska vara bokbloggare tycker jag skulle bli lite tråkigt, men samtidigt så får det ju gärna förekomma lite bokrelaterade inlägg i bloggarna som är med. Jag fick denna omgång en bokvän som typ bloggat 50 inlägg på hela året och inte en enda handlade om böcker. Svaren på dem förbestämda frågorna gav mig inte mkt heller. Såna bloggar kanske inte ska vara med. Det är ju lite svårt att dra någon slags gräns vilka som ska och inte ska vara med.

  7. Först till ägarinnan av bloggen/hemliga bokvännen: Det kommer ett svar på din kommentar hos mig, jag hinner tyvärr inte just nu utan senare ikväll.

  8. Petra: Det handlade om en bok och en chokladkaka inte två böcker som du skrev, det handlar inte om att vara otacksam utan vilka förväntningar man har. Personligen tycker jag några thepåsar eller kaffe eller nått ljus hade livat upp paketet avsevärt mer.

  9. Hundöra: Det handlar inte om ett presentrace utan just att överraska någon i vardagen, men våra meningar om vad som är lite lyx i vardagen/överraskning i vardagen går väl isär.

  10. floria: Återigen handlar det inte om otacksamhet, det handlar om förväntningar. Om min hemliga bokvän blev så glad över sitt paket kanske hon borde ha tänkt att gädja hennes mottagare på samma sätt. Precis som du säger, det handlar inte om att bli nöjd eller få saker som man vill ha, det handlar om att få en liten vardagsöverraskning. För mig var paketet helt ok tills jag läste inlägget och började tänka efter.

  11. Amy: Jag har också alltid varit nöjd och tyckt det varit roligt att delta i bokbytena, jag måste återigen poängtera eftersom de flesta tycks tro att jag vill ha ett smockfullt paket varje gång. Det handlar inte om det, det handlar om känslam. Som jag skrivit ovan, för mig var det ingen känsla i paketet. Surfa runt i bloggarna och gör lite jämförelser.

  12. Brownie: jag har surfat runt och jag har sett vad folk har fått. Och vare sig dem fått en massa grejer eller en bok och ngt gott så har de varit nöjda och glada.
    Jag hade varit nöjd om jag bara så fått en bok och inget mer, för det betyder ju ändå att någon tog sig tid att välja en bok som den trodde sig skulle passa mig och tagit sig tid att posta den. Så enkelt är det. Att ”känslan” inte fanns där tycker jag är bara löjligt skrivet.
    Och helt ärligt även om jag hade varit missnöjd hade jag inte skrivit det, pga. ovan nämnda anledning dvs: att någon tagit sig tid att välja och skicka ngt till mig….

  13. Håller med dig fullt ut! Jag har varit med i alla projekt En bok om dagen dragit igång och de som varit svårast är de som tycker om att läsa, men inte delar med sig så mycket om det i sin blogg. Det är också svårt att skicka till dem som bara skriver recensioner och inte är personliga för fem öre. De paket jag varit allra mest nöjd med har varit till personer som har bloggar som man kan sitta och leta runt i länge för att få tips och uppslag.

    Oavsett om man menar att man är otacksam eller besviken eller om det handlar om känsla (som varierar från person till person) så spelar det ingen roll. Håll käft om det och säg tack för att göra den som faktiskt lagt ner tid på detta glad. Onödigt att förstöra stämningen i ett så bra initiativ.

  14. dessutom (nu har jag en treåring i knät) så tycker jag att det man ska förvänta sig av sitt paket är precis vad som står i reglerna: en bok och något pyssel eller prassel. allt utöver det är ju bara om man vill, och det kan man alltså inte förvänta sig. dessutom tycker jag att har man skickat tre paket är det svårt att få till dem alla lika bra, oavsett vem man ska skicka till.

    jag skulle personligen inte heller uttrycka missnöje – om det inte är så att jag inte fått vad jag skulle, ex bara en bok, inget pyssel, eller om jag fått något jag uttryckt inte passade mig.

    det behöver ju inte vara mer komplicerat än så…

    hoppas verkligen att det blir fler byten, och att du vill vara med!

  15. Jag håller med Cia, onödigt att förstöra stämningen i ett så bra initiativ. Jag brukar tycka det är jättetrevligt nätverk av bokbloggerskor (och nån enstaka man) och trots kvinnor-i-grupp-fenomenet har jag uppfattat alla som så otroligt stöttande och positiva. Låt oss fortsätta det…

  16. Jag har svarat i min blogg, jag kommer inte att gå i polemik med folk ang den här frågan. Jag respekterar vad ni tycker och hoppas få samma respekt tillbaka.

    • Brownie:
      Jag har läst ditt svar och har full förståelse för ditt resonemang. Som du skriver handlar det om förväntningar och det gäller båda vägarna – för min del är böckerna viktigast och jag tycker det är roligt att klura ut vad mottagaren kan tycka om. Jag är glad att du gillade mina bokval och läser gärna dina kommentarer när du läst dem!

      Om jag avstår från nästa bokbyte så är det inte ditt fel, det beror helt på tidsbrist. Jag ska fundera på det, för egentligen tycker jag att det är kul att tänka ut presenter! Och att få, så klart! Hoppas att du är med i fler byten och får många roliga paket!

  17. Hej!
    Jag har också fått två att skicka till som inte haft några direkta bokbloggar. Det är helt klart lite svårare att skicka till dessa! Men jag tycker att det var ett otrevligt svar du fick! Boken i paketet måste väl ändå vara det viktigaste? Precis som många skriver, är det ju trots allt någon som – får man förmoda – har gjort sitt bästa att skicka ett fint paket. Tycker inte att man ska behöva känna någon hets över hur mycket man ska skicka. Det är ju en kul överraskning som man ska glädja sig åt, tycker jag! Kanske går man med i pocketbytet av fel anledning om man förväntar sig megapaket? Jag har blivit nöjd vid båda bytena och jag hoppas att de jag skickat till har uppskattat mina paket!

  18. Hej alla:
    Det här var uppenbarligen något som berörde! Men få av er har svarat på min fråga: Vad sägs om ett byte för enbart bokbloggare, med fokus på böcker? Och hur ska man i så fall definiera bokblogg?

  19. Hej,
    Jag var med i år, men är inte en renodlad bokbloggare – så jag tycker inte man behöver vara det. Jag förväntar mig inte att få ”bara” böcker som jag önskar – utan blir lika glad över böcker som jag inte tänkt läsa – men som min hemliga kompis tycker är bra. Det är ju så man vidgar sitt läsande.
    Kram

  20. Jag är för ett bokbyte för bokbloggare.

    En bokbloggare… ja, 5-10 inlägg i månaden som handlar om böcker? Att det finns någon slags kategoriindelning/etiketter där man ser vilka genrer, böcker, författare som personen har läst? Jag tycker ofta att det är svårt att skapa en bild av vad bokvännerna har läst och inte läst och vilka genrer de mestadels läser. Kanske en pocket-önskelista. Det är svårt att definiera vad en bokbloggare är, jag spånar bara lite.

  21. Det är fritt fram för vem som vill att starta ett byte för enbart bokbloggare. Jag tror ingen skulle ta illa upp.

  22. Jag har gjort en lista på alla böcker jag har, både lästa och olästa som då finns på bloggen. Jag får recensionsex som jag läser och recenserar på bloggen. Jag tipsar ibland om böcker som jag tycker är läsvärda…..är jag inte också lite av en bokbloggare??
    Även fast jag skriver om min vardag och lite annat smått och gott.
    Det känns som om det är lite svårt att dra en tydlig gräns.
    Men jag håller med Hanna, ingen skulle ta illa upp ifall ni startade ett byte enbart för bokbloggare. Men jag skulle bli ledsen över att jag inte fick vara med.😉

  23. Jag tycker inte heller att det behöver vara en renodlad bokblogg, men iallafall nån som är aktiv som bloggare (inte ett eller två inlägg i månaden bara), som skriver mycket om böcker (men alltså inte nödvändigtvis bara om böcker utan även om andra intressen och livet i allmänhet) och som svarar ORDENTLIGT på frågeformuläret som En bok om dagen skickar ut. Jag tycker att många svarar ganska luddigt på frågorna, eller inte särskilt utförligt.

    Nu var jag visserligen inte med på det senaste utbytet för jag började faktiskt känna mig lite övermätt på konceptet (har varit med i alla tidigare byten, inkl. julpåsen) och lika bra är väl det eftersom min ekonomi har sett lite skral ut under hösten. Jag tyckte dock också att det blev lite ”vem skickar finaste paketet”-tävling över det hela, och där var jag med och bidrog eftersom jag skickade två böcker per paket i pocket & prassel 2.0. Det var dock inte för att övertrumfa nån annan utan för att i det första paketet slank det med en begagnad bok som jag tyckte skulle passa mottagaren, och ett annat paket var ett temapaket där jag inte kunde bestämma mig för vilken bok jag ville skicka… och då kändes det fjuttigt att bara skicka EN bok i ett av paketen…

  24. Amy: jag tycker definitivt att du kan räknas som en bokbloggare. Det är många andra ”bokbloggare” som skriver om personliga saker m.m., de flesta skriver inte BARA om böcker.

    Jag själv försöker separera bokblogg och personlig blogg, men jag skriver icke-bokrelaterade inlägg på bokbloggen ibland ändå.

  25. Hej!
    Ojoj vilken diskussion det här blev. Bortsett från att Brownie blev besviken och En full bokhylla blev sorgsen så kan det nästan vara skönt med lite åsikter här i bokbloggarnas värld. Vi är ju sååå himla snälla mot varann hela tiden. Nästan så vi säger att vi gillar en bok fastän vi alls inte gör det bara för att hålla med och vara trevlig. Men naturligtvis är det tråkigt när stämningen pajar.
    Det här med om man är bokblogg eller inte kan ju tricky men om vi går efter de bloggar som är godkända på bokbloggar. nu så är man ju i hamn. Maria på bokbloggar.nu har ju tydligt angett att där inte ska finnas bloggar som inte har böcker och litteratur som huvudämne.

    Jag har bara varit med i ett pocket och prassel och fick fina paket och har för mig att min mottagare blev nöjd också. Men ibland kan det ju uppstå meningsskiljaktigheter. Lätt hänt, förväntningar är svåra att ta bort i efterhand.

  26. Jag tycker definitivt inte att bara bokbloggare ska vara priviligerade i ett bokbyte, särskilt eftersom det finns många duktiga bloggare därute som tycker om böcker utan att nödvändigtvis skriva spaltmeter om dem. Däremot förstår jag att det är jättetrist att man blir sorgsen/sårad/besviken etc. om paketet inte är precis så som man tänkt sig. För mig har det alltid handlat om att man byter böcker. Böcker och endast böcker. Allt annat är oviktigt. När det handlar om prassel så skickar man ett lämpligt prassel och när det gäller något annat tema så ser man till att skicka något som hör ihop med det. Svårare än så är det ju egentligen inte…
    Sen ska jag säga också att jag aldrig tänker hymla med mina åsikter om böcker, för de är rätt så bestämda…men man kan ju välja sina ord.

  27. Jag är ingen bokbloggare, men jag älskar att läsa böcker. Jag kanske var luddig i min beskrivning/enkät, men jag skrev precis som det var: Jag läser allt och pysslar allt. Jag har dock varit dålig på att köpa böcker det senaste och såg detta pocketbyte som ett sätt att hitta nya böcker/författare och det var precis så det blev. Sen hade jag iofs en bra hemlig vän som gjorde finfina paket, så det gjorde ju att jag blev extra nöjd. När det gäller andra hållet, kan jag tycka att min egen hemliga vän inte var särskilt intresserad av paketen jag skickade och det blev därför inte så roligt att försöka tänka till extra, utan hon bad om specifika saker och det var det hon fick. Så om man får ”tråkiga paket” kanske det beror på att man inte visade tacksamhet för det man fick först?
    Sen kan jag tycka att det är roligare att skicka till en bloggare som uppdaterar bloggen ofta oavsett vad han/hon bloggar om, än en bokbloggare som uppdaterar sällan.
    Jag hoppas att jag får vara med i nästa byte, trots att jag har en vanlig blogg.

  28. Pingback: Nytt bokbyte: Pocketkedja? « En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

