Familjen kring La Stella

av Eva Swedenmark och Annica Wennström

Ibland tänker jag på Liselotte, Linda, Anita, Börje och de andra. Jag kommer nästan på mig själv med att glömma bort att de är fiktiva personer. Östersundsfamiljerna, som alla har en koppling till den italienska restaurangen La Stella, finns med mig och nu när jag äntligen fick låna de två senaste böckerna på biblioteket är de verkligare än någonsin.

Serien, som hittills har fyra delar (Blir det fler? Jag hoppas hoppas!), börjar med ett stort svek. Intrigerna, med bästa vänner som prasslar, män som sviker, mammor som har hemligheter, skulle kunna bli såpopera, men med så mycket hjärta och hjärna som bärböckerna har blir det något helt annat. Visst kan man ha invändningar om att allt går Liselottes väg, eller att det åtminstone borde vara EN i familjen som inte lyckas hitta stora kärleken direkt etc. men jag köper familjemedlemmarnas utveckling och det är det viktigaste (fast jag funderar fortfarande på om inte Susannes graviditet gick i rekordfart – i en bok var det sommar och insåg att hon var gravid, i nästa bok var det skolstart och barnet var fött?!?). Hur realistiska Östersundsmiljöerna är har jag ingen aning om, men visst känns det som en norrländsk småstad av beskrivningarna att döma.

Det här är fina böcker, som jag tycker alla som gillar familjedrama i bokform ska kasta sig över. Ni har några mysiga timmar framför er! Bäst är nog att låna böckerna på bibblan, för bara vissa finns i pocket!

Förresten, jag glömde: Maten! De här böckerna bågnar av matbeskrivningar och den som blir sugen får recept på allt som äts och lite till. Har själv inte testat att laga något, men variationen är stor – allt från avancerad italiensk mat till veganbullar – och inspirationen flödar. Ett plus för den matintresserade alltså!

One response to “Familjen kring La Stella

  1. Pingback: Årets böcker: 2009 « En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

