Pocketkedja: Anmäl dig nu!

Nu drar den igång, pocketkedjan! Läs igenom reglerna nedan, och anmäl dig sedan till fullbokhylla@yahoo.se!

Vad är det här?

Vi startar en pocketkedja. När alla anmält sig lägger jag ut en lista från 1-X, och sedan är det dag att klura ut inte en bok, utan två böcker (OBS enbart pocket!) till den som är nästa nummer på listan (om du är nummer 3 skickar du till nummer 4. Om du är den sista i raden skickar du till nummer 1). Postadresserna kommer att mejlas ut till respektive avsändare. Det är alltså inte tal om någon hemlig bokvän, utan deltagare och vem som skickar till vem är öppet.

När du får ditt paket talar du om det på din blogg, men du berättar inte vilka böcker du fått. Du läser böckerna, och inom en månad skickar du en av dem, plus en nyinköpt pocket, vidare till din bokvän (om du är nummer 3 så skickar du till 4 igen, osv. Du skickar alltså hela tiden till samma person). 

Innan du skickar iväg paketet skriver du ditt bloggnamn (och bloggadress) i böckernas pärm. På så sätt kan man se var boken varit och riskerar inte att någon får tillbaka sin egen bok!

När du ser att din bokvän fått sitt paket lägger du ut dina kommentarer om böckerna på din blogg (hinner du inte läsa båda böckerna räcker det med att du skriver om den du skickat vidare!). Se upp så att du inte avslöjar alltför mycket, kom ihåg att din bokvän ska njuta av läsningen!

Inför starten kommer jag att skicka ut ett frågeformulär så din bokvän får chansen att klura lite på vad som kan passa dig. Eftersom ingen är hemlig går det ju också bra att ställa kompletterande frågor på varandras bloggar!

Blir vi tio i kedjan håller vi på i tio månader. Blir vi många fler än tio så kommer jag att dela upp det i flera mindre kedjor, så att det ändå inte blir evighetskedjor (aldrig fler än tolv månader). Man ska inte behöva anmäla sig för livet…

Skulle någon behöva hoppa av kedjan så löser vi det (om 4 hoppar av får nummer 3 skicka till nummer 5 istället) – bara man talar om det i god tid!

Vilka kan anmäla sig?

Du måste ha en egen blogg där du ska skriva om böckerna. Du behöver inte kalla dig bokbloggare, men du ska regelmässigt ha bloggat om (planera att blogga om – ifall din blogg är nystartad) böcker du läser.

Så, dags att anmäla sig. Jag behöver veta:

  • Din bloggadress, plus e-post om du vill använda en annan än den du skickar från (Denna information läggs ut på min blogg)
  • Din postadress (skickas bara till din bokvän)
  • OM det blir många deltagare, skulle du i så fall vilja vara med i deckarkedjan/romankedjan eller biografikedjan. Ange 1:a/2:a/3:e hand (om det inte blir någon biografikedja vill jag vara med i…). Blir vi färre än tio blir det en allmän kedja, för alla sorters pocketböcker.

Sista anmälningsdag: 1/2 2010

Sista dag för att skicka böckerna: 15/2 2010

Det är första gången jag gör något sådant här, så jag hoppas innerligt att jag inte glömt något viktigt. Lägg gärna ut en rad i era bloggar om att kedjan är igång, så folk hinner anmäla sig! Skriv också gärna en liten kommentar här under när ni anmält er!

Nu kör vi!

20 responses to “Pocketkedja: Anmäl dig nu!

  1. Pingback: Tag chansen att få läsa en ny och en tummad bok | PocketBlogg.se

  2. Jag kommer att anmäla mig/Camilla

    blogg.aftonbladet.se/camilla

  3. Har anmält mig och skrivit en rad på min blogg.
    Hoppas det här blir riktigt lyckat!

  4. Har anmält mig och gjort lite reklam! Ska bli kul.

  5. Nu har jag anmält mig och länkat hit.

  6. Vad kul! Anmälningarna trillar in. Vi är redan elva deltagare (inklusive mig)!

  7. Kul med så många anmälda redan. Men kan du skriva ett inlägg om vad du anser ingår i de olika genrerna? Kan bli tokigt om olika deltagare har olika uppfattning.

  8. Pingback: Pocketkedja « Hannas hörna

  9. Nu har jag också anmält mig! Ska skriva ett inlägg i bloggen, men det får bli imorgon när jag är lite piggare…

  10. Pingback: Pocketkedja « Bokstävlarna

  11. Pingback: Vårvitaminer! – Fiktiviteter

  12. Pingback: Lyckopiller « Hannas hörna

  13. Pingback: Ännu ett pocketkedjepaket är levererat « Bokstävlarna

  14. Pingback: Men sen då? – Fiktiviteter

  15. Pingback: Jippi!!! – Fiktiviteter

  16. Pingback: Fiktiviteter » Blog Archive » Bokfrågornas ABC 7

  17. Pingback: Fiktiviteter » Blog Archive » Pocketpaket on the way

  18. Det här låter roligt; jag läste inte om pocketkedjan förrän nu i kväll, så jag förstår ju att jag är lite sent ute… Om en ny kedja kommer igång så vill jag gärna vara med.

    • Jag tror inte jag kommer att ordna någon fler, men det är fritt fram för den som vill att ta över! Det är jättekul!

  19. Pingback: Första pocketpaketet skickat « Miranda läser

Kommentera

