Boktips inför 8 mars

Mymlans bloggtema tilltalar mig, och med en bokblogg blir det så klart ingen spotifylista utan – tada – en boktipslista. Inspirerad av pågående bokrean:

En fantastisk bok om en fantastisk kvinna!

Den här har jag faktiskt inte läst (ännu) men en bok om världens första kvinnliga regeringsmedlem 1917-18 måste ju höra hemma i denna lista.

Ännu en bok jag inte läst, men Elsie Johansson brukar hålla kvalitet, och baksidestexten låter minst sagt intressant.

Ann Forslinds fina bäbis har många kvaliteter. Barnböcker utan pekpinnar och könsroller förtjänas att lyftas fram!

Viveka Lärns fina böcker om Tekla har kommit ut igen. Detta var absoluta favoriter när jag var liten och jag tycker det är jättekul att nya barn kan bekanta sig med dem!

Har du inte läst Hanne-Vibeke Holsts Kronprinsessan kan du passa på att lyssna på den. Politiskt, feministiskt och framför allt så himla bra! (Fast priset var väl sådär, kolla runt om du inte kan hitta den billigare..)

Och förresten, varför ska chicklitt vara synonymt med dåligt? Välj en bra författare bara:

Marian Keyes är min favorit, men det finns många andra!

Sådär, detta var ett litet axplock. Tipsa om fler böcker som lämpar sig för 8 mars i kommentarsfältet vetja!

One response to “Boktips inför 8 mars

  1. Pingback: Internationella kvinnodagen « En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

