Internationella kvinnodagen

Har förvisso redan boktipsat på temat, men jag måste nog skriva lite mer.

Fastnade vid frukostbordet i dessa intervjuer, och kan inte släppa dem. Det är ju ett ganska slumpvis urval av hundra års kvinnor, och det gör mig så ledsen att så många av dem säger att de inte behandlas annorlunda för att de är kvinnor.

Egentligen borde jag kanske vara glad. Välja att ta det som ett tecken på att kvinnor och män behandlas lika. Men nej. Snarare handlar det ju om att så många ser feminism som något som ska ”lyfta fram” kvinnor, snarare än ett rättvisetänk. Och kvinnor vill inte framhäva sig. Så är det ju – inte av naturen utan för att det ”ska vara så”.

Om ni läser övriga artiklar länkade till hundraårsintervjuerna så ser ni att det kommer fram flera förslag på att inrätta en ”mansdag” eller framför allt byta namn på kvinnodagen till jämställdhetsdag, eller liknande. Varför skulle det vara fult att kämpa för att kvinnor – som sedan så länge och fortfarande måste just kämpa för lika rättigheter i Sverige såsom i världen – ska behandlas på samma sätt som män? I allt. Och tror man nu på allvar att det handlar om att lyfta kvinnorna högre än männen så blir väl en mansdag bara en upptrappning till ett veritabelt könskrig?

Feminismen kämpar inte mot någon. De som försöker få det till det kämpar däremot mot feminismen!

Läs mer om kvinnodagen, till exempel här! Och här! Och här! Och så här! Och nu måste jag bara lägga till; här!

3 responses to “Internationella kvinnodagen

  1. Pingback: Idag demonstrerar vi « Röda Lund

  2. Nej, jag har inte sett filmen. Men jag blev sugen när jag läste boken!

  3. Pingback: Idag demonstrerar vi

Kommentera

