Förödande barnafödslar

Vår jämställdhetsminister – tycka vad man vill om hennes politik – svarar på Eva Sternbergs mycket omdiskuterade inlägg från igår.

Sabunis svar är väl ungefär vad man kan vänta sig, men det är bra att hon ryter till. En formulering förbryllar mig dock lite: På ett förödande sätt har kvinnors förmåga att föda barn fått stora konsekvenser även i vår tid.

Hur tänkte hon, eller rimligen hennes tal- och debattskrivare, där? Eller, jag förstår ju vad de menar; att de konsekvenser som det fått att kvinnor och enbart kvinnor kan föda barn i många fall är förödande för jämställdheten. Men, som jag brukar säga, ändå! Man måste fnissa lite.

Förresten tycker jag ni ska läsa det här inlägget i ämnet också! Och det här. Inte förrän jag läste Lilla O:s sistnämnda (vilket var innan jag läste det förstnämnda också nämner det)  insåg jag att det är den Eva Sternberg. Alltså hon som var ute och ryade när Birgitta Ohlsson blev EU-minister. Det känns på något sätt tryggt att det inte finns två olika tanter som konspirerar i de här mörka vattnen!

Kommentera

