Busters öron

Av Maria Ernestam

Det här är den enda bok av Maria Ernestam som jag läst. Oturligt nog var det den jag fick i mitt första pocketkedjepaket från fina En och annan bok, men nu finns den hos Cia istället och jag hoppas att hon har glädje av den!

Boken handlar om Eva som ”på sin 56-årsdag får en oväntad present, en dagbok, från sitt hemlighetsfyllda barnbarn … och …  på nätterna glänta på dörren till en värld som hon gjort allt för att glömma” (citat från Adlibris).

Boken handlar om ett oerhört komplicerat förhållande mellan mor och dotter, och är stundvis – ja mest hela tiden egentligen – ganska otäck. Den kryper under skinnet och trots att det var ganska länge sedan jag läste den så minns jag scener ur den. Samtidigt var det inget i den som fick mig att känna att jag måste läsa mer av Ernestam. Vet inte varför riktigt, men det var inget som höll mig kvar.

Borde jag tänka om?

5 responses to “Busters öron

  1. Ja, det var ju synd att du läst den. Av de jag har läst av henne tycker jag den här är hennes bästa. Jag tror att det var för att händelseförloppet var så oväntat och otäckt. Och jag tror aldrig jag kommer att glömma den.

    Har nästan bestämt vilken ny bok du ska få nästa gång.

  2. Älskar Ernestam då hon alltid överraskar. Ge henne minst en chans till!

  3. Pingback: Tweets that mention Busters öron « En full bokhylla är en rikedom -- Topsy.com

  4. Ja, hon ska få en ny chans! Absolut! Busters öron tycker jag var otroligt bra, särskilt slutet.

  5. Ja Eva, läs mer!! Jag har läst alla hennes (fyra) böcker och väntar ivrigt på nästa, som jag tycker dröjer… Fast jag måste säga att Busters öron är min favorit (och var den jag läste först).

Kommentera

