Frågor & Svar i Vårskönt bokbyte!

Jag vet att jag svarat på ungefär samma frågor i tidigare byten, men jag misstänker att mina svar kan ändras lite efter humör och årstid, så jag gör det igen. För nu är det ju Vårskönt bokbyte på gång!

Vad gör du helst på fritiden? Jag har en snart ett år gammal son, så jag umgås mest med honom. Annars är jag en fikare, en promenerare och och filmtittare.

Samlar du på något? Böcker. Så enkelt är det.

Favoritfärg? Grönt

Teve-serier som du uppskattar? Sedan sonen föddes har det inte blivit så mycket tid för tevetittande, så det finns ett gäng jag är nyfiken på, men de som jag tittat på och älskat är Gilmore Girls, Dexter, Vita huset, Kalla fötter och säkert ett antal som jag inte kommer på just nu. Sedan är jag barnsligt förtjust i Lyxfällan, Top model och Draknästet.
Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst?Svårt. Mycket svårt. Jag gillar drama bäst, men uppskattar film som är välgjord och välspelad. Favoriter från tonåren, som jag sett så många gånger att jag inte längre kan bedöma om de är bra, är Before Sunrise (med uppföljaren Before Sunset), Döda poeters sällskap och liknande. Senast jag var på bio såg jag Shutter Island som jag tyckte mycket om.

Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak?Jag är ingen stor tedrickare, men uppskattar grönt och rött te. Tycker inte om för ”parfymerade” smaker. Kaffe dricker jag för att leva, men gillar det bäst med varm mjölk i.

Vilket slags godis tycker du bäst om? Choklad och lakrits. Älskar marsipan, ingefära och hallon.

Stjärntecken? Kräfta. Men är totalt ointresserad av astrologi.

Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket som ska föra tankarna till våren? Alla presenter som är genomtänkta blir jag glad över. Jag är inne i en period då jag tycker att vi har alldeles för mycket pryttlar hemma (kan bero på att antalet leksaker ökat med sisådär femtioelva tusen procent…) så generellt är det böckerna jag är intresserad av, i övrigt tänk praktiskt, ekologiskt och smaskigt ;-)! Jag har en ny symaskin och håller på att lära mig sy, så  det temat är också ett tips!

Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett vårskönt paket? Böcker som jag inte skulle kommit på att läsa men som passar mig och min smak!

Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)? Äter dem mesta med glädje!

BOKFRÅGOR:

Vilken genre håller du dig helst till då du läser? Tycker det är så svårt med genreindelning, men jag tror att ”roman” beskriver det jag ofta läser bäst. Jag gillar att läsa om kvinnoöden, och gärna nutida romaner. Sedan läser jag en hel del barnlitteratur och är nyfiken på Lars H Gustafsson och Jesper Juul (som jag bara läst en bok av).

Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?) Carina Burman har jag allt av, liksom Alexander McCall Smith. När jag hittar deckare jag gillar så köper jag oftast allt av dem, så Arne Dahl har jag allt av, och det mesta av Nesbö finns i hyllan!

Läser du på andra språk än svenska? Vilka? Engelska!

Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall? Helst inte. Det ska vara en väldigt speciell inläsning, och då på cd eller mp3.

Samlar du på böcker av någon särskild författare? Se ovan. Förutom Burman så samlar jag allt av Anna-Lisa Wärnlöf (Claqué). Jag tror att jag har allt av henne.

Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var? Nja, jag har listat allt jag läst från januari 2009 till dags dato. Har bloggat längre än så, men då listade jag ingenstans vad jag läste. Gör en sökning i bloggen för att se om jag skrivit om en bok! Jag har en önskelista också, men den är sorgligt ouppdaterad. Ska se vad jag hinner göra åt det. Jag har i alla fall strukit över det jag läst så du kan räkna med att om det står på önskelistan så har jag det inte!

Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!) Nya erfarenheter, tankeflykt och insikter. Jag gillar böcker där jag känner igen mig, men samtidigt får nya idéer och tankar!

Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken? Renodlade BOATS, typ sådana om barn som farit illa, är jag inte så förtjust i. Sedan hyser jag stor misstänksamhet mot sci-fi och fantasy, och ett personligt (feministiskt) agg mot Jan Guillou.

Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken? Hmm.. det gör det ju definitivt!!! Men jag och namn. Och minne.. Jag får fundera på det och eventuellt uppdatera.

Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få? Se föregående fråga. Men står det på önskelistan så är det så klart sådant jag blir extra glad över. Men jag blir lika glad över överraskningar! Det finns en del gamla barnböcker som är svåra att få tag i, som jag skulle bli överlycklig om någon hittade åt mig – men de är ju inte pocket så de går lite utanför det här bytet!

Här finns lite mer inspiration!

2 responses to “Frågor & Svar i Vårskönt bokbyte!

  1. Pingback: Tweets that mention Frågor & Svar i Vårskönt bokbyte! « En full bokhylla är en rikedom -- Topsy.com

  2. ÄLSKAR Before Sunset. Nu måste jag se om den!!!

    Stackars Guillou verkar finnas på mångas hatlistor…

Kommentera

