Om Johan och Ester. Och Lisa.

Jag har läst Det är så logiskt alla fattar utom du nu! Av Lisa Bjärbo.

Jag har varit mycket nyfiken, på det sätt som man blir när man följer och tycker mycket om författarens blogg och vet att boken är på väg, och vips var det dags. Inser då att det är mycket svårare att skriva en recension när man har någon typ av – om än envägs – relation med författaren. Man väger orden en extra gång, och får anstränga sig för att inte vara snäll bara för att. Men here we go:

Det är så logiskt alla fattar.. (ja, titeln är lagligt snodd från Säkert!) är Johan och Esters historia. Två tonåringar som delat uppväxt, men som villar ifrån varandra under en krånglig tid i bådas liv.

De två delar också på utrymmet i boken och skriver vartannat kapitel. Det är ett beprövat grepp, som jag gillar och som kanske kan öppna en annars traditionellt tjejig genre (kärleksromanen) även för tonårskillar. För visst är det ju så att tjejer är beredda att läsa ur såväl flick- som pojkperspektiv medan killar (och vuxna män) tydligen ofta dömer ut böcker med kvinnlig huvudperson (har läst detta någonstans men hittar det inte för källhänvisning).

Jag tycker mycket om både Johan och Ester. De stannar kvar hos mig. Jag tycker om Lisa Bjärbos sätt att skriva bok på. Det påminner mycket om hennes sätt att skriva blogg. Avväpnande, enkelt men klockrent. Jag har egentligen bara en invändning mot den här boken, och det är storyn. Den är liksom för mycket. Det klassiska i temat ”flicka-och-pojke-är-bästa-kompisar-men-plötsligt-vill-en-av-dem-något-mer” kan jag ha överseende med, men det jag inte är så förtjust i är att det händer så mycket under så kort tid.

Jag skrev om det när jag skrev om Så värt för ett tag sedan, att det är en konst att låta det som händer vara stort i det lilla. Att en tonårings liv är tillräckligt dramatiskt utan skiljsmässor, graviditetsnojor och nya klasskamrater. De är ett bra sätt att driva historien framåt, men alla vi som var 14 utan så mycket drama utifrån vet ju att den stora dramatiken pågick inuti.

Hade gärna velat säga att det här är en fantastisk ungdomsbok. Men det gör jag inte. Däremot säger jag att den är en av många ungdomsböcker om kärlek, och om jag ska rekommendera någon en ungdomsbok om kärlek så rekommenderar jag mer än gärna denna! Hade jag en tonåring hemma skulle jag dessutom se till att mejla Lisa och hoppas få en sådan där fantastiskt fin kasse som hennes förlag tryckt upp!

Så, helt off-topic: Jag har kommit igång med Lilla bokhyllan igen! Välkommen in!

3 responses to “Om Johan och Ester. Och Lisa.

  1. Pingback: Tweets that mention Om Johan och Ester. Och Lisa. « En full bokhylla är en rikedom -- Topsy.com

  2. Pingback: Saker som aldrig händer « En full bokhylla är en rikedom

  3. Pingback: Så blev 2010 | En full bokhylla är en rikedom

Kommentera

