Ett förvridet sinne

Av Minette Walters

Den här boken kom i mitt andra pocketkedjepaket, och tyvärr var det den enda (tror jag) Walters-bok jag redan läst. För att vara ärlig minns jag den inte särskilt väl, så jag går emot mina egna principer och återger Bokus text nedan.

Jag tror det var det att jag läste den under en intensiv pendlingsperiod som gör att den inte sticker ut i minnet. Klart det är ett dåligt betyg, men samtidigt vet jag att böcker jag inte gillar brukar jag definitivt komma ihåg. Jag skickade den vidare, mest för att jag inte hann läsa ut den andra boken jag fått och för att jag trodde den kunde passa min mottagare, men nu i efterhand blir jag lite sugen på att läsa om den. Om det inte låg så många böcker i min att-läsa-hög skulle det få bli en tur till biblioteket. Blir roligt att se vad Cia tycker om den i alla fall!

Text från Bokus:

År 1970: en känslomässigt störd ung man, Howard Stamp, fälls på lösa grunder för ett brutalt mord; offret var hans mormor, hans enda bundsförvant i livet. Han tar sedan sitt liv i fängelset.


Trettio år senare börjar antropologen Jonathan Hughes gräva i utredningen för att skaffa stoff till sin bok om ökända justitiemord. Motvilligt dras han in i fallet av kommunalrådet George Gardener, som i flera år kämpat för att utredningen ska tas upp på nytt. Tillsammans finner de nya indicier som skulle kunna rentvå Stamp, men det innebär också att den riktiga mördaren tvingas fram i ljuset…


Under utredningen återkommer Hughes ständigt till en känsla av identifikation med Stamp; hans egen trasiga barndom och utanförskap speglas i den dödes liv, och han tvingas möta sina egna demoner samtidigt som han kämpar för Howard Stamp.

2 responses to “Ett förvridet sinne

  1. Den boken kommer från mig från allra första början och det var länge sedan jag läste den också men jag minns den som bra. Jag hade en intensiv Minette Walters-period för några år sen och kan tipsa om Skulptrisen eller Iskällaren om du hellre vill läsa något ”nytt”.

  2. Instämmer med Helenas tips.
    Ditt paket har gått iväg idag, du borde ha det på måndag. Trevlig helg!

Kommentera

